- Honzíkovy vláčky - https://www.honzikovyvlacky.cz -

Z Arth-Goldau přes Rigi do Vitznau

[1]Pokud by se člověk neznalý poměrů podíval na mapu a chtěl putovat pěšky podle údajů v titulku, asi by to zavčas vzdal. Jenže, Švýcaři už koncem 19. století začali budovat na horu Rigi v centrální části své země železnici, která dodnes slouží a vozí nahoru a dolu tisíce turistů.

 

  Rigi je ve Švýcarsku označovaná za „královnu hor“, byť ani zdaleka nepatří k nevyšším. Vrchol označený Rigi-Kulm je ve výšce „pouhých“ 1797 m. n m. Osobně jsem si myslel, že takový titul má Materhorn nebo Eiger. Zřejmě ale relativně snadná dostupnost vrcholu Rigi ze všech částí země, navíc podpořená dvěma liniemi horské železnice s ozubnicí, a hlavně nabídka mnoha sportovních a turistických aktivit na jejich svazích z ní dělá ve Švýcarsku horu hor. Traduje se, že název hory pochází z latinského Regina montium (královna hor). Některé prameny ale uvádějí jiné argumenty. Ale to je vlastně věc Švýcarů.
  Pro mne zajímavější jdou údaje o železnici z Arth-Goldau a současně z Vitznau, provozované společností Rigi-Bahnen. Z městečka Vitznau k vrcholu Rigi se strať začala stavět dříve. Provoz zde byl zahájen již 21. 5. 1871 a byla to vlastně první horská dráha v Evropě.
  Z druhé strany hory, z Arth-Goldau byla trať hotová 4. 6. 1875. Tratě byly elektrifikované v letech 1907 a 1937, přičemž linka ze stanice Arth-Rigi-Bahn byla první elektrifikovanou normálně rozchodnou ozubnicovou dráhou na světě.
  Detaily o ozubnicových systémech lze dohledat např. ZDE [2].
  Jak už je uvedeno, jistou zvláštností obou linií železnice k vrcholu Rigi je to, že má standardní evropský rozchod 1435 mm, ve kterých je ale použita ozubnice systému Riggenbach. Autorem je švýcarský inženýr Niklaus Riggenbach, který měl tuto technologii patentovanou ve Francii už v roce 1863.
  Historie těchto z mnoha směrů unikátních tratí je dlouhá a velmi zajímavá. Podrobnosti o ní jsou dostupně např. ZDE [3].

Volně s použitím: Wikipedia. In: http://en.wikipedia.org/wiki/Rigi-Bahnen [3].
Edice Eisenbahn – Romantik: Furka-Abenteuer, Rigi-Dampf und alte Technik. In: DVD – VGB Verlagsgruppe Bahn GmbH, Fürstenfeldbruck, DE.

Foto hlav