Lavička v N-ku od „ViP“

Před časem přišel Viktor Pohořelý (ViP – Pojezdy.eu) s nápadem připravit lept obyčejné nádražní lavičky se sedákem z příčných latěk. Nechal se přesvědčit, že vedle lavičky v měřítku 1 : 87 a 1 : 120 připraví lept také pro N-kaře. Když jsem od něho dostal na vyzkoušení „leptík“, jehož rám má vnější rozměry 34 x 24 mm, to, že je to lavička jsem si musel nechat vysvětit :-). Do popisky v nabídce na N-šopíku jsem proto napsal, že se jedná o jeden z nejmenších doplňků modelového kolejiště z leptu na našem trhu, a že jeho sestavení je skutečnou výzvou pro nejšikovnější modeláře. Ačkoliv se za šikovného modeláře rozhodně nepovažuji, tak mi ta prťavá lavička ležela tak dlouho v hlavě, až jsem vzal mikropájku a lept lavičky a pustil se do práce.

  Leptaný aršík obsahuje čtyři lavičky, složené ze tří dílů. Laťkový sedák se musí připájet (přilepit?) na dvě boční podpěry. V sáčku od prodejce je kromě leptu i několikařádkový návod k sestavení, který v tomto případě vřele doporučuji přečíst ještě před tím, než vezmete do ruky štípačky (ačkoliv podle Parkinsonových zákonů se návod čte až tehdy, když selžou všechny myslitelné pokusy).


Obr. 1 – Lept lavičky v měřítku N od ViP (rozměr rámečku 34 x 24 mm)

  Jde o fintu, kterou Viktor zakódoval přímo do leptu: Bočnice lavičky se totiž z rámu leptu nevystřihují hned, ale ohnou se v rámu o 90º (vždy dvě a dvě v rámu stejně orientované), připájí se k nim vytvarovaný laťkový sedák, a teprve nakonec se opatrně oddělí od rámu. Jinak se nejspíš nepodaří lavičku smontovat, protože její finální rozměr je pouhých 11 x 4,5 x 5,5 mm a i jen důraznější pohled z blízka na ni ohýbá mosazné příčky :-).
  Pokud jde o oddělování lavičky od rámu, Viktor říká, že nejšetrnějším způsobem je odbroušení/odpilování spodní strany držáku tak, aby lavička sama odpadla z rámečku – takto nehrozí poškození jemných částí při střihání. Oddělení lze udělat až po nabarvení lavičky, aby ji bylo za co držet při barvení. 

  V této souvislosti si ale dovolím výrobci doporučit, aby v příští sérii vypracoval lept tak, aby na něm existovala příčka spojující přední a zadní nohy podpěr, tak jak je to někdy v i reálu. Jednak to zaručí lepší stabilitu lavičky (nožičky ostřejší jak špendlík se nebudou propadat do pokladu), a jednak to výrazně zjednoduší manipulaci s leptem.

Podrobněji k sestavení lavičky

  K vyštípnutí sedáků z leptu je nutné použít opravdu jemný nástroj. Velice vhodné je použití vyštipovací pinzety, kterou představuji a nabízím k zakoupení v e-šopíku ZDE (obj. kód HL-NRU-06). Vyštipovací pinzeta je ideální nástroj pro práci s jemnými lepty; je vyrobená z velmi kvalitní oceli a má velmi ostře vybroušené čelisti, které se vejdou i do těch nejmenších spár. Při správném nasazení prakticky nezůstávají na vyštípnutém dílu otřepy od spojovacích můstků.
  Jak už je uvedeno, boční podpěry lavičky se v této etapě práce nevyštipují. Ale také se neohýbají všechny najednou, ale postupně, jak jsou sestavovány jednotlivé lavičky.
  Sedáky je ale potřeba nejdříve vytvarovat podle křivky odpovídající podpěrám. K tomu mi posloužila dvě párátka, mezi kterými jsem sedák „zkroužil“. A to tak, aby záda byla rovná a vlastní sedák měl v profilu průřez ležatého „S“. Při této jemné práci je vhodné pracovat na molitanové podložce. Pokud se ohnutí přežene, lze správný profil dotvarovat mezi nehty.

Obr. 2, 3 – Sedák lavičky se vytvaruje mezi párátky na molitanové podložce

  Nyní přichází na řadu spojení dílů. Vyzkoušel jsem nejdříve lepení (obr. 6), ale neuspěl jsem, sedák mi na podpěrách nedržel. Nebudu uvádět ani druh použitého lepidla, ani nebudu vysvětlovat, jak obtížné bylo dostal zbytky lepidla z dílů pryč. Práce pro vraha!
  Pájení je ta správná metoda pro spojení dílů lavičky. Očistěním dílů leptu jejich ponořením na několik minut do isopropylalkoholu a nanesením (hrotem párátka) zinek-chloridového tavidla Lötfett na pájená místa jsem začal. Potom jsem nanesl hrotem mikropáječky opravdu mikro množství pájky na hrany bočních podpěr lavičky (snažil jsem se je jen pocínovat). Přiložil jsem vytvarovaný sedák na bočnice, lehce ho přitlačil nehtem, na jedné a poté na druhé straně jsem hrotem pájky „přibodoval“ sedák v místě zad a nakonec v místě u předních noh. Cín se pochopitelně rozlil i jinam…

Obr. 4, 5, 6 – Sestavování lavičky (na 6. obr. je patrné lepení, které se mi nepovedlo)

  Nyní jsem opatrně odštípnul nohy od rámu leptu. Jakmile byla lavička uvolněna, pomocí odstraňovače cínu (Chem-Wik® Rosin SD) jsem odstranil přebytečnou pájku.

Obr. 7 – Lavička uvolněná z rámu leptu

Závěr

  Přiznávám, že kvalita mé práce rostla úměrně s počtem zhotovených laviček. U čtvrté lavičky jsem už byl docela spokojený (na posledním snímku je druhá zprava). Možná mne pochválí i Viktor :-), kterému tímto děkuji, že myslí i na N-kaře.
  Ano, zbývá povrchová úprava. Žádné pilování nebo broušení nedoporučuji. Dospělým a zkušeným připomínám starou zásadu z vojny, že všechno zakryje (khaki) barva . Ne, lavička nebude khaki, ale ve veselé žluté nebo světle zelené barvě. Tu mám rád.

Obr. 8 – … a důchodci mohou naskočit!

 

Foto hlav; na obrázku v perexu jsem zcela záměrně neretušoval „vlas“ vytvořený lepidlem, aby byl lépe patrný rozměr lavičky (je vidět po rozkliknutí obrázku)

  

 

Rubrika: Doplňky, STAVBY

komentáře 3

  1. LokoPin napsal:

    Honzo,
    ty máš ruce a oči robota? Jestli ne, klobouk dolů.
    Martin

  2. hlav napsal:

    Martine, to se mýlíš, robor nejsem… a oči mám hodně špatné. Na pravém oku se mi rozpadá sítnice a lékařská věda je v koncích… Vše na lavičkách bylo tvarováno a pájeno pod větší lupou (Conrad), některé fáze dokonce s hodinářskou lupou na levém oku (docela jsem cítil nepříjemné teplo hrotu pájky na nose :-)). Ale děkuju. Rozumím, cos chtěl vyjádřit. Část poděkování ovšem patří Viktorovi, který to vymyslel a který mi napsal, že lavičky se dobře prodávají. A to je moc dobře, že nejsme závislí jen na výrobcích z Německa. Ahoj, Honza.

  3. Viktor napsal:

    Pekna prace, co si zaslouzi pochvalu!
    V H0 se mi skladaly docela dobre, a v Nku uz mam taky jednu hotovou. Ted uz ji jen striknout zakladem a pak vybrat dve vhodne barvy na prkna 😉

Vložit komentář

Text komentáře: