- Honzíkovy vláčky - https://www.honzikovyvlacky.cz -

Brejlovec – model lokomotivy řady 753 Cargo (H0)

Brejlovec-rada753 CargoV posledních dnech se čeští modeláři dočkali dlouho očekávaného modelu české lokomotivy řady 753 Cargo, které se přezdívá Brejlovec. V měřítku H0 ji na náš trh dodalo sdružení HORNBY z Německa. Výrobcem je firma Rivarossi. Už vzorky předvedené na veletrhu v Norimberku dávaly tušit, že se bude jednat o skvostný model. Skutečnost předčila očekávání. Zajisté se najdou kritici, kteří budou hledat hnidy, ale tak už to v životě chodí. Litovat mohou jen zastánci měřítek TT a N, že pro ně tak pěkný model (zatím) zhotoven nebyl.

Geneze skutečné „753“

  Koncem 60. let min. st. byla v ČKD Praha vyvinuta lokomotiva T 478.3, která vycházela z řady T 478.1. Byla určená pro rychlíkovou a osobní dopravu s maximální rychlostí 100 km/hod., vážila 72 tun. Na konstrukci lokomotivy spolupracovali průmysloví výtvarníci, což se rozhodně vyplatilo. Lokomotiva má i po 40 letech velmi sympatický vzhled. Původní lokomotivy prošly několika rekonstrukcemi, které se týkaly motorů, dynama, chlazení a dalších komponentů stroje. Pojezd lokomotivy a vnější tvary se ale prakticky nezměnily. Ne tak ovšem vzhled. Tak jak probíhaly rekonstrukce na řady 752, 752.6, 753, 753.7, 754 či 755 a jak se po roce 1989 lokomotivy stávaly majetkem různých železničních společností, tak se měnil i jejich celkový vzhled, přesněji barevné provední. Dlužno dodat, že všechny jsou krásné. Je zajímavé, že o řadu 753.7 projevil zájem i italský zákazník, a to hned ve dvou provedeních s různými motory (K 6 S 310 DR a Caterpillar 3512 B DITA). Je proto možné, že tento fakt ovlivnil i italskou modelářskou firmu Rivarossi a ta se pustila do zhotovení modelu této lokomotivy.

Popis modelu

  Model v měřítku H0 je vskutku dokonalý. Představuje lokomotivu řady 753 Cargo. Karosérie je vyvedena ve dvou odstínech modré barvy. Střecha až pod úroveň oken je tmavě modrá, mezi okny a rámem je středně tmavý modrý pruh. Rám a podvozky jsou natřeny tmavě šedou barvou. Bílé české nápisy jsou velmi dobře čitelné. Na čelech a bocích je velký nápis „ČD Cargo“. Dokonale zasklená okna jsou orámovaná tenkými stříbrnými proužky. V jedné kabině sedí dvojice strojvedoucích. Všechny detaily (kliky, držadla, stupačky, prolisy, větrací mřížky, podvozky atd.) jsou velmi precizně propracované. Zřejmě jen skutečný odborník (a možná i „počítači nýtů“) najde drobné odlišnosti od originálu, ale to „mašinkáře“ mého typu nechává chladným.
  Lokomotiva je pro zákazníka zabalena ve fólii a uložena v přesném polystyrenovém výlisku v pevné krabičce. Ve zvláštním sáčku jsou uloženy drobné doplňky (spřáhlo aj.), které je třeba na lokomotivu osadit. K modelu je dodáván několika jazyčný návod s obrazovým popisem demontáže (nikoliv v češtině).

Instalace dekodéru

  Jelikož jsem chtěl lokomotivu vybavit dekodérem, požádal jsem prodejce [1] o jeho nainstalování (zakoupil jsem pro ten účel dekodér zn. LENZ Standard). Jako bych to tušil, byl jsem prodejcem upozorněn, že sundání karoserie je u tohoto modelu na rozdíl od všech jiných obzvlášť obtížné. Obvyklé roztažení bočnic nehty dvou prstů ve středu karoserie a „vyklepání vnitřností“ u tohoto modelu nefunguje. A opravdu, sejmutí karoserie se neobešlo bez (jemného) páčení a rozpírání bočnic dřevenými nástroji (párátky) i v místech před nápravami, kde jsou výstupky pro fixaci karoserie k rámu. Teprve po opakovaném kývavém pohybování rámu s podvozky za současného tahu se nakonec podařilo rám s podvozky a motorem uvolnit z karoserie.
  Model lokomotivy je připraven pro připojení dekodéru; v horní části nad motorem je plošný spoj s elektronikou, ve kterém je instalovaný 8 pinový konektor (NEM 652). Pro dekodér je připraven prostor vedle plošného spoje v místě pod ventilátory ve střeše. K plastovému výlisku se připevňuje dvoustranně lepicí páskou. Trošku přemýšlení zabere uložení vodičů od dekodéru. Mezi nápravami je schránka připravená pro umístění reproduktoru pro případ instalace zvukového lokomotivního dekodéru.

Závěr

  Na tuto lokomotivu se vyplatilo počkat. Model byl v loňském roce firmou Rivarossi avizován pod katalogovým číslem 2912, ale bude dodávání pod číslem Rivarossi HR2255. První dodávka Brejlovců H0 pro zájemce, kteří si ji objednali v průběhu roku 2009, byla bohužel vyprodána s tím, že nejspíš nebudou uspokojeni všichni zájemci. To svědčí o špatném marketinkovém průzkumu trhu ze strany oficiálního zastoupení společenství Hornby v České republice. Výrobce tak bude zřejmě nucen opakovat výrobu, což může přinést dodatečné náklady, které samozřejmě zaplatí spotřebitel. Druhá dodávka, která má být s rozdílným číslem lokomotiv, se údajně připravuje. Kdy však bude dodávka uskutečněna je ve hvězdách. Přesto je možné si Brejlovce H0 ČD Cargo objednat, např. u firmy BEN International, která dává záruky, že objednané modely lokomotivy Brejlovec budou dodány.
  Běžná (doporučená) cena Brejlovce ČD Cargo (ze současné dodávky) v analogovém provedení byla 4 455 Kč s DPH, u Ben International lokomotiva stála 3 899 Kč.
________________
S využitím Bittner, J. a kol.: Malý atlas lokomotiv 2009, vyd. Gradis Bohemia, s.r.o., Praha 2008. ISBN: 978-80-86-925-05-9

Obrazová příloha:

[2]

  [3]

[4]

[5]

[6]

[7]

[8]

[9]

[10]

Obr. 1 až 9 – Model lokomotivy řady 753 – Brejlovec v provední ČD Cargo (měřítko H0); výrobce Rivarossi

 Hlav, 22. 3. 2010

  Tato lokomotiva byla zakoupena v prodejně

Ben International spol. s r.o.
Ledařská 8 (areál SMP), 147 00 Praha 4

  [11] 

V současné době zde probíhá více jak deset MEGA AKCÍ.

NEVÁHEJTE S NÁVŠTĚVOU!