- Honzíkovy vláčky - https://www.honzikovyvlacky.cz -

Jak jsem ozvučoval Orchestrion a Kraksnu

Napadlo mne, že by bylo hezké, kdyby některé z mých modelů v měřítku N mohly disponovat zvuky. Tak jsem věnoval čas úpravě dvou modelů z produkce Jirky Heráčka z Paříže. První model, který jsem k tomu zvolil, byl motorový vůz M262, kterému se přezdívá (mimo jiné) Kraksna. Druhým modelem pak byl další motorový vůz M152 – Orchestrion. Podotýkám, že oba modely jsou ve velikosti N, takže prioritním úkolem bylo vyřešit místo pro dekodér a reproduktor. V těchto modelech rozhodně není místa nazbyt.

 

Dekodér SL75 (od cTelektronik)

  Pro ozvučení obou motorových vozů jsem použil lokomotivní zvukový dekodér rakouské firmy cTelektronik SL75, součástí dodávky je i reproduktor.
  Dekodér SL75 je plně kompatibilní s normou NMRA DCC, jeho výstupní frekvence pro řízení motoru je 16 nebo 32 kHz, nabízí možnost volby 17, 28 nebo 128 rychlostní stupňů, umožňuje odběr proudu pro motor až 800 mA, kromě toho má další čtyři funkce (A, B, C, D) (s možností odběru až 200 mA pro každou funkci), je chráněn proti přetížení a zkratu, je programovatelný ve všech systémech pracujících v normě NMRA DCC (podel výrobce jmenovitě v systémech Digitrax, Lenz, LGB, Uhlenbrock, Zimo, Roco i dalších).  Jinými slovy, jedná se o lokomotivní dekodér se všemi obvyklými vlastnostmi.
  Zvuková část dekodéru integrovaná na jedné desce plošného spoje je funkčně samostatná a je programovatelná v SoundProg, *.wav. Umožňuje využít až osm samostatných zvukových sekvencí při současném přehrávání až tří zvuků, dává výkon až 1 W. Jeho samozřejmou funkcí je tzv. smyčka, tzn. že zvuk je možné stále dokola opakovat. Dekodér má řadu dalších funkcí, které lze využít při provozu lokomotivy.
  Dekodér SL75 má rozměr 24 x 9 x 3,3 mm.
  Reproduktor rozměru 15 x 11 x  8 mm, vč. rezonátoru, má impedanci 8 ohm a výkon 1 W.

Motorový vůz M262

  Prvním krokem při ozvučení motorového vozu byla volba umístění reproduktoru. K tomu účelu jsem vyřízl otvor potřebné velikosti do základní desky pojezdu a reproduktor jsem tam upevnil silikonovým tmelem.
Poté jsem mezi reproduktor a hnací (kardanův) hřídel umístil dekodér, zapojil jej a bylo možné otestovat provoz lokomotivy. Opravdu jednoduché.
  Výrobce cTelektronik dodává reproduktor v sestaveném stavu, tzn., že vlastní měnič a ozvučnice jsou vcelku. Firma Krois naopak dodává samostatně měnič a ozvučnici – na měniči je samolepicí hmota, zakrytá stahovací folií. To jsem využil při ozvučování dalšího modelu, M152 (opět od Jirky Heráčka) – viz dále.
 
[1]

Obr. 1 – Celkový snímek motorového vozu M262 po sejmutí karosérie
 
[2]

Obr. 2 – Uložení dekodéru pod hnací hřídelí
 
[3]

Obr. 3 – Reproduktor přitmelený zespodu do vyříznutého otvoru v základové desce pojezdu
 
 
[4]

[5]

Obr. 4, 5 – Celkový snímek pojezdu motorového vozu M262 a sejmuté karoserie

 

Motorový vůz M152

  Instalace dekodéru i reproduktoru byla prakticky stejná jako u předešlého modelu s jednou zásadní změnou. Ozvučnici dodávanou k reproduktoru jsem z prostorových důvodů nepoužil. Měnič jsem nalepil přímo zevnitř ke střeše karoserii – ta slouží jako ozvučnice. Výsledek byl překvapivě dobrý. Tuto metodu zřejmě použiji i při ozvučení dalších modelů.
 
[6]

Obr. 1 – Celkový pohled na motorový vůz M152
 
[7]

Obr. 2 – Boční pohled na M152
 
[8]

Obr. 3 – Dekodér SL75 je umístěný na motoru
 
[9]

Obr. 4 – Detailní snímek téhož
 
[10]

Obr. 5 – Reproduktor je přilepený zevnitř ke střeše karosérie, která slouží i jako ozvučnice

 

 Zvuky

  Zvuky, které dekodér SL75 generoval do reproduktoru, nebyly „to pravé ořechové“. Zejména mi vadil zvuk houkačky, který se mi jevil jako nepříjemné pištění. Zvuk motoru mi sice vyhovoval, ovšem „odborníci“ kritizovali, že zvuk neodpovídá skutečnosti, tj. charakteristickému zvuku M262.
  Dlužno dodat, že při objednávce dekodéru u výrobce si lze zvolit dodání dekodéru s nainstalovaným  zvukem parní, elektrické nebo dieselové lokomotivy (pro každý typ jen jedna sada zvuků).
  Později jsem ale objevil dodavatele, který je schopen nabídnout širší výběr zvuků od velké řady lokomotiv i motorových vozů, a navíc je dokonce ochoten na přání zákazníka udělat i individuální úpravy složení zvuků. Jedná se o firmu Krois Modellbahnen, sídlící ve Schwechatu (poblíž Vídně). V nabídce firmy Krois (a s její pomocí) jsem vybral vhodný zvuk motoru, k němuž mi doplnili houkačku, podle mého názoru dobře odpovídající zvuku houkaček používaných u českých motorových vozů. 
  A tak mám nyní díky firmě Krois ozvučenou jak M262, tak i M152,  jejichž zvuky (včetně houkačky) docela odpovídají tomu, jak si je pamatuji u těchto motorových vozů z mládí. Samozřejmě, je mi jasné, že ten, komu záleží na stoprocentní věrnosti zvuků, spokojen nebude.

Závěr

  Příštím modelem, který se budu snažit ozvučit bude „Ragulin“. Výhodou je, že tato lokomotiva jezdila i v Německu (jako BR132), takže firma Krois pro ní má „originální“ zvuky. Dekodér už mám koupený, teď už jen čekám na dodání modelu. Pak začne vymýšlení, jak do modelu nejlépe umístit reproduktor a dekodér.

Jan Merhaut, foto hlav