- Honzíkovy vláčky - https://www.honzikovyvlacky.cz -

Digitalizace elektrické lokomotivy MiniTrix řady 1800 NL (N)

Patřím k těm, kteří si kupují lokomotivy a vagony podle toho, jestli se jim líbí, a nikoliv podle jiných kritérií jako jsou epochy, železniční správy apod. Nedávno dostal vnouček Honzík od táty elektrickou lokomotivu série 1800 v holandských barvách (ve velikosti H0). Trošku jsem mu záviděl do okamžiku, než jsem zjistil, že Trix vyrábí tentýž stroj i ve velikosti N.

  A tak jsem zašel do Království železnic, kde ji nabízejí v e-obchodě [1] (výrobce MiniTrix, kat. č. 12187, cena 2 429,- Kč po slevě), ale nějak jsme se asi nepochopili s Michalem Daleckým, který mi tvrdil, že ji v N-ku nemají. Hned večer jsem si ji tedy objednal v Karlsruhe, kde ji po Novém roce měli v LokShop [2] za necelých 80 €. Úhrada zboží sice byla trošku složitější než v jiných obchodech v Německu (nezafungovala kreditní karta), ale lokomotiva mi přišla domů asi za měsíc. Už se těším, až vnouček Honzík uvidí zmenšené dvojče své „žluté“ (jak si ji po svém nazval).

Elektrická lokomotiva série 1800 nizozemských drah

  Elektrická lokomotiva série 1800 nizozemských drah je v literatuře1)  popisovaná jako univerzální lokomotiva využívaná jak pro osobní, tak nákladní vlaky v západní Evropě. Jedná se o tyristory řízenou elektrickou lokomotivu. Postavena byla v roce 1976 jako série 1600. Je téměř identická s francouzskou sérií BB 7200. V letech 1990 – 1994 bylo asi 80 lokomotiv vybaveno automatickými spřáhly a dostaly označení série 1700. Série 1800 vznikla v posledních letech bez jakýchkoliv technickým změn. Má výkon 4 540 kW, hmotnost 84 tun a její délka je 17 640 mm. Je vyvedena v typickém holandském designu, tedy v klasické žluté barvě s erbem.

Model lokomotivy série 1800

  Model lokomotivy v měřítku 1:160 (N) vyrábí firma Trix (MiniTrix). Je kategorizovaná do V. epochy. Karoserie je velmi dobře provedena, potisky jsou čitelné, zasklení oken je čisté. Podvozek, příčné pruhy a část střechy jsou v černé barvě, boky a čelo jsou žluté, část střechy je stříbrná. Všechny barvy jsou matné. 5-ti pólový motor je uložen podélně ve střední části lokomotivy, na obou stranách motoru jsou setrvačníky. Šnekové převody pohání oba podvozky, které mají hnané obě dvojkolí; dvě kola mají bandáže. Oba sběrače proudu jsou elektricky funkční (po přepojení sponky na desce plošného spoje). Spřáhla mají kulisy podle NEM. Lokomotiva je dodávána s přípravou na digitalizaci v podobě rozhraní NEM 561 (6-pinů v jedné řadě). Délka lokomotivy je 109 mm.

Digitalizace lokomotivy dekodérem Kuehn N025-P

  Jelikož moje lokomotivy se projíždějí pod digitálním systémem Lenz, není možné je vybavovat „domovskými“ dekodéry od Trixe. Tyhle dva systémy se prostě nemají rády (zatím). Do lokomotivy 1800 NL se konstrukčně nejlépe hodí dekodér s piny vyvedenými přímo z těla dekodéru, protože na desce s plošným spojem je 6-ti pinový konektor (NEM 651) pro zasunutí takového dekodéru (viz obr).
  Spíše zvědavost a poznání další značky dekodéru mne dovedla do prodejny Classic Model [3] v Bartolomějské v Praze 1, kde mi pan Voráč již před časem ukazoval relativně levný dekodér Kuehn N025-P [4], který je plně kompatibilní s NMRA-DCC/Motorola, má všechny obvyklé vlastnosti a může být tudíž používán s DCC kompatibilními systémy, např. od firmy Lenz, Roco, Zimo, Uhlenbrock (Intellibox), Fleischmann (TwinCenter) a Digitrax. Kromě toho „chápe“ i data ve formátu Motorola a může být použit i v systému Märklin. Tento dekodér má rozměr 13,4 x 8,8 x 3,3 mm, což znamená, že to je jeden z nejmenších dekodérů na trhu. Zajišťuje řízení motoru v závislosti na zatížení, rozlišuje až 10 239 čtyřmístných adres, umožňuje využívat 14, 28 nebo 128 rychlostních kroků. Samozřejmostí je úprava rychlostní křivky. Dva funkční výstupy (A, B) mohou být využity pro standardní ovládání světel, nebo pro další funkcionality (kouřový generátor aj.). Každý výstup lze naprogramovat pro efekty (blikání, stmívání aj.). Funkční tlačítko F4 umožňuje přepnout na posun, tlačítkem F3 lze stmívat světla. Dekodér přenáší proud až 700 mA pro motor a 150 mA pro funkce. Je chráněn před zkratem. Lze jej programovat všemi běžnými metodami programování.

Úprava desky s plošným spojem

  Karoserie lokomotivy se velmi snadno sejme obvyklým trikem – roztažením spodní části u rámu podvozku dvěma prsty a „vyklepnutím“ podvozkové části spolu s rámem, ve kterém je motor, na měkkou podložku.
  Deska s plošným spojem je přišroubovaná dvěma šroubky shora k rámu lokomotivy. Zhruba uprostřed je obdélníkový otvor pro motor. Na jednom okraji tohoto otvoru je připevněn 6-ti pinový konektor (NEM 651). V něm je zasunut (nad otvorem pro motor) plošný spoj s el. součástkami pro analogový provoz. Tato součástka se vyjme.
  Dekodér N025-P s 6-ti piny vyvedenými přímo z těla dekodéru od firmy Kuehn sice bylo možné do konektoru vložit, ale nedržel v něm. Dekodér má totiž krátké piny a navíc k tělu dekodéru jsou připevněny v miniaturních paticích, které se opíraly o okraj obdélníkového otvoru desky plošného spoje. Nezbylo nic jiného než desku vymontovat a jemným pilníkem ubrat asi 1,5 mm materiálu na desce, aby bylo možné dekodér zasunout hlouběji do konektoru. Materiál desky, který bylo nutné odpilovat, je na obr. vyznačen červeně. Piloval jsem až k mosazným jazýčkům konektoru.
  Po opětovné přišroubování desky plošných spojů k rámu lokomotivy bylo možné dekodér zasunout dostatečně hluboko do konektoru. Při zpětné montáži je potřeba „hlídat“ usazení plastových destiček v čele lokomotivy, které nesou SMD diody pro osvětlení. S deskou jsou elektricky spojené kablíky, které by se při zpětné montáži neměly nikde přiskřípnout. Nad destičkami se SMD se musí do rámu vsadit (do středících otvorů) plastová destička L-profilu, představují podlahu a záda kabiny (na obou stranách lokomotivy).
  Nasazení karoserie je nutné vyzkoušet, vůči rámu není symetrická. Doporučuji již při demontáži udělat si značku na jedné straně karosérie a rámu lokomotivy. Poznávací značkou také může být dotykový konektor pro střešní sběrače proudu.
____________________

1)   Naumann, Göbel: 333 Lokomotiv. V českém vydání vyd. Euromedia Group, k. s. – Knižní klub v Praze, 2008. ISBN 978-80-242-2287-5.

____________________

Dodatek 1 – správné vložení dekodéru do konektoru

  Pro zkušené hloupá poznámka, pro začátečníky neocenitelná rada. Dekodér s piny lze do konektoru na desce plošných spojů lokomotivy vložit tak i obráceně – což se mi povedlo; naštěstí jsem ho neodpálil, jen Lenz „řval“ ERR 2 (zkrat). Mašina samozřejmě nejezdila a svítila jen na jednu stranu. Že mám dekodér zastrčen obráceně napadlo až kamaráda, kterému jsem se svěřil. 
  Kde je líc a kde je rub dekodéru Kuehn N025? Především v návodu! Jenže ten čte každý až když selžou všechny pokusy, jak uvádí Parkinson. V návodu k dekodéru Kuehn N025 je na obr. 1 vyobrazení patic pro konektor podle NEM 651 (6-pinový) a NEM 652 (8-pinový). Zdůrazňuje se tam značka (hvězdička) v blízkosti pinu 1 – oranžové barvy (barvy samozřejmě u dekodéru s piny ztrácí smysl).  Na samotném dekodéru samozřejmě žádná značka (hvězdička) není vidět – ani pod lupou! Otočme list – zbývá logika. Na obr. 3 a 4 návodu jsou schéma propojení dekodéru s jednotlivými komponenty lokomotivy (sběrače, motor, světla). Lze si zde všimnout jakýsi půdorysný náčrtek dekodéru s rozmístěním součástek.  V poloze dekodéru na schématu je vidět 5 součástek větších a 7 menších – pracovně označuji jako „líc“. Na druhé straně dekodéru je jedna velká součástka s 10 vývody na každé straně – „rub“.

  Dekodér Kuehn N025 je třeba vložit do konektoru lokomotivy řady 1800 NL tak, aby byl vidět „líc“.

(Schéma Abb. 1, 3, 4 převzata z dokumetnace firmy Khuen)


 

Obrazová dokumentace

 

Obr. 1 – Celkový snímek modelu lokomotivy série 1800 NL (měřítko 1:160)

Obr. 2 – Přehledný snímek demontované lokomotivy před úpravou usazení dekodéru

Obr. 3 – Tentýž snímek v polodetailu, dekodér Kuehn N025-P je vlevo dole (v poloze naruby), vpravo na jeho úrovni je součástka pro analogový provoz lokomotivy. Dekodér je nutné do konektoru vložit tak, aby byl vidět jeho „líc“

Obr. 4 – Detail otvoru v desce s plošným spojem a konektoru NEM 651 a dekodéru N025-P (opět položený naruby); pod konektorem je na hraně otvoru desky vidět ploška, která nedovolila vsunout dekodér dostatečně hluboko do konektoru

Obr. 5 – Červeně označený okraj byl upilován až po mosazné jazýčky konektoru

Obr. 6 – Snímek se špatně vloženým dekodérem N025-P (naruby)

Obr. 7 – Smínek se správně vloženým dekodérem Kuehn N025

Obr. 8 – …pro jisototu ještě jednou v detailu!

Obr. 9 – Před nasazením karoserie jsem mezi dekodér a strop karoserie vložil igelit kvůli odizolování dekodéru

Obr. 10 – Elektrická lokomotiva řada 1800 NL (výrobce MiniTrix) po smontování – teď už bude jezdit!

Hlav, 9. 2. 2010, rev. 10. 2. 2010