[1]Opakovaně tvrdím, že není na škodu čas od času nakouknout pod ruce modelářům holdujícím jiným oborů. Zkušenosti těch nejlepších z nich jsou k nezaplacení. Při studování různých textů a videí na internetu „objevuji“ řadu zajímavých postupů a technik užívaných např. kitaři, které lze zcela, nebo v jisté úpravě aplikovat i při stavbě mašinek a vagonů. Při sledování tématu lacquerové barvy/laky jsem náhodně narazil na problematiku (bezpečného) vrstvení modelářských barev různých druhů a značek, což si myslím není k zahození znát, a s tím související bezpečnou aplikaci přípravku Tamiya Panel Line Accent Color. Pro doplnění a korekci informací jsem využil AI.
A. Mísení barev navzájem, aneb Co to je pravidlo LEA
Zkratka LEA vyplývá z anglických slov Lacquer, Enamel a Acryl. O těchto třech základních druzích barev jsme psali nedávno ZDE [2]. Stručně a jasně jejich vlastnosti a rozdíly vysvětlil v cit. článku Michal Kašpar: „Modelářské barvy se v základu dělí na tři druhy: Enamel – Acryl – Lacquer.“ Česky je známe pod označením emailové, též syntetické (překladače také nabízí pojem „smaltové“), akrylové a… Lacquerové barvy smysluplný český překlad nemají. Slovo lacquer je totiž česky lak. Takže lakové barvy? To je podle mne zavádějící. Ačkoliv nemám rád anglikanismy v českém psaném či mluveném textu, pro účely tohoto článku raději zůstaneme u originálního názvu. Jen na okraj, ony tři jmenované barvy nabízí téměř každý modelářských obchod.1)
Kdo se orientuje ví, že pokud jde o druhy modelářských barev, ani zdaleka neplatí jen stručné dělení na výše uvedené tři. Jednak existují další klony v závislosti na použitém základu, resp. ředidle. Konkrétně španělská firma AK Interactive´s např. dodává na trh barvy Real Colors, které označuje jako acrylic lacquer paint. Čili akrylové lakové barvy. Podle recenzí mají skvělé vlastnosti, ale nechci zabíhat do podrobností. Koho to zajímá, ZDE [3] se dočte víc. A za druhé všichni vědí, že onen stručný výčet výše nemůže být brán doslovně, protože vedle tří jmenovaných druhů existují i barvy na jiných bázích: např. olejové, nitrocelulózové, práškové a mnoho dalších, jak o tom píšeme ZDE [4]. Mnohé z nich jsou úspěšně používané i při tvorbě modelů.
Tentokrát nebudu rozebírat chemické složení jednotlivých druhů barev, ale zmíním se o možnostech a rizicích vrstvení druhů barev. Nepředpokládám, že někoho napadne „tvrdé“ smísení třeba akrylové barvy s emailovou. To se může stát jedině omylem. Katastrofický výsledek je nasnadě.
Ono ale i nepromyšlené vrstvení různých druhů barev na modelu nemusí dopadnout dobře. Jak na to řeší tzv. pravidlo LEA. Hned v úvodu ale zdůrazňuji, že tak jako u každého pravidla i zde platí ono známé výjimka potvrzuje pravidlo.
Obecně vrstvení barev dle pravidla LEA objasňuje následující tabulka 1. Písmena L, E a A jsou první v názvu druhů barev (v angličtině).
Poznámky:
Princip pravidla LEA spočívá v tom, že barva (resp. ředidlo v ní obsažené) v horní vrstvě nerozpustí barvu ve spodní vrstvě (protože není agresivnější).
Předpokládá se, že při kombinování druhů barev je potřeba vždy nechat každou barevnou vrstvu barvu dostatečně vyzrát (24–48 hod.).
Tabulka 1– pravidlo LEA
Vrstvení – spodní → vrchní | Obvykle bezpečné? | Poznámka |
Lacquer → Enamel/Acrylic | ✅ Ano | Lacquer dává dobrý základ. (Odkaz ZDE [5]) |
Enamel → Acrylic | ✅ Ano | vždy po důkladném vyzrání základní vrstvy |
Acrylic → Enamel | ⚠ Většinou nebezpečné – hrozí rozpouštění akrylové vrstvy | (Odkaz ZDE [6]) |
Acrylic (rovněž i „lacquer akryl“) → Lacquer | ❌ Nedoporučuje se | Lacquer vrstva může rozpustit acrylic podklad. (Odkaz ZDE [7]) |
Zdroj: AI
Komentář k tabulce:
1. Nejdříve sledujme, která barva té druhé „neublíží“:
• Akrylová nerozpustí emailovou ani lacquerovou,
• Emailová nerozpustí lacquerovou;
2. Nyní naopak která barva „vydrží“ působení ředidla té druhé:
• na lacquerovou barvu lze bez problému nanést barvu emailovou i akrylovou,
• na barvu emailovou lze nanést barvu akrylovou,
• naopak použít barvu emailovou na akrylovou je riziko, protože rozpouštědlo obsažené v emailové barvě naruší povrch barvy rozpustitelné vodou (akryl),
• vůbec se nedoporučuje nastříkat lacquerovou barvu na akrylovou s výjimkou, o které bude řeč následně!
Výjimka z pravidla LEA
Výjimka spočívá v aplikaci jakési fixační mezivrstvy, jinými slovy vytvoření ochranné bariéry před „silnějším“ rozpouštědlem, za které lze považovat to v layquerové barvě či laku. Proč takovou mezivrstvu nanášet? Takový postup vyžaduje užití prostředku Tamiya Panel Line Accent Color, jak bude uvedeno v další části článku.
Pravidlo LEA se v jistém ohledu vztahuje i na používání ředidel jiných značek. Je ověřeno, že
• Kombinovat barvy různých značek na bází lacquerového ředidla běžně funguje i napříč značkami (Tamiya, AK, Mission Models). Příklady z praxe potvrzují řadu kombinací – viz ZDE [3].
• Na druhou stranu ředidla určená pro vodou ředitelné akrylové barvy (např. Vallejo Model Air) nejsou kompatibilní s pravými lacquerovými barvami, ani s jejich klony (acrylic lacquer paint). Hrozí sražení barvy nebo její zakalení. ZDE [8] Stačí si vyzkoušet kápnout kapku lacquerového ředidla do kalíšku s vodou; na hladině se vytvoří šedá mapa a pod hladinou sraženina.
___________________________
1) Z dob svého mládí si pamatuju, že v drogérii byly k dostání kromě barev na omítky jen barvy fermežové, emailové a acetonové 🙂 . Všechny smrděly díky ředidlům. Ty třetí se v malých plechovkách prodávaly jako „Barva na kůži“. A s těmi jsem natíral své první modely. 🙂
.
B. Přípravek Panel Line Accent Color od Tamiye
[1] Panel Line Accent Color (dále jen „PLAC“) vyrábí firma Tamiya. Ve standardní firemní skleničce se šroubovacím víčkem, ve kterém je integrovaný malý štěteček, je 40 ml velmi řídké barvy na bázi syntetiky (emailové barvy). Také jen syntetickými ředidly lze v případě potřeby ředit. Odborně se jedná o akcentní barvu.2) Proto Tamiya nabízí PLAC v šesti, resp. osmi odstínech (od černé po světle šedou, plus dva odstíny pro malování figurek). Odstíny lze navzájem míchat. Je na estetickém cítění modeláře, který odstín si vybere (koupí) a jak si ho před aplikací upraví. Barvu běžně prodávají naše modelářské obchody, samozřejmě jsou ke koupení na eBay a dalších zahraničních e-shopech.
Aplikace přípravku PLAC vyžaduje vhodnou přípravu modelu ve smyslu nanesení „správné“ podkladové vrstvy pod něj. Po tomto zdůraznění dostává smysl předešlá kapitola o vrstvení barev. Tedy samozřejmě v případě, že se modelář rozhodne k použití lacquerového laku. Proč právě lacquerového laku? Protože Mistři barvíři modelů přišli na to, že v kombinaci lacquerový lak plus PLAC tento získá novou úroveň. Je totiž nutné mít na paměti, že podkladovou vrstvu pro PLAC lze vytvořit i jinak, ale…
Ještě jednou:
Aby se PLAC dostal snadno do drážek plastikových modelů, demonstrujících nýtované panely aj., nebo navzlínal kolem zpevňovacích traverz vagonů atd., musí být povrch modelu náležitě ošetřen.
Samozřejmostí jsou
- naprostá čistota modelu (umytí – v jarové vodě, odmaštění – isopropylalkoholem);
- dostatečně kvalitní drážky na povrchu modelu;3) pokud z jakýchkoliv důvodů drážky u kitů chybí nebo jsou nevýrazné, musí se tzv. přerýt;
- povrch musí být nastříkaný čirým lacquerovým lakem (např. Tamiya LP-9).
[9] Teď přichází na řadu diskuze o tom kdy a jak použít čirý lacquerový lak, aby šel aplikovat přípravek PLAC, a také aby nedošlo k poškození barevných vrstev pod lakem. Je očividné, že do schématu vrstvení barev dle pravidla LEA se tato operace nějak nehodí?! Lacquerový lak, nezbytný pro zdárnou aplikaci PLAC, by totiž po „bezhlavém“ nastříkání bezpochyby „sežral“ mailové a akrylové vrstvy pod ním.
Řešením je tzv. clear coat, tj. krycí „bariérová“ vrstva speciálního bezbarvého laku mezi vrstvami akrylových barev a lacquerovým lakem. Speciálnost tohoto laku ale nespočívá v chemii, nýbrž v praktickém postupu aplikace některého z akrylových laků (zdá se to zmatečné, ale za chvíli bude jasno). Tato akrylová vrstva laku ale musí být dostatečně silná. V tom je ta finta. Asi nikdo nedokáže říct kolik nanometrů by měla ve výsledku mít, jednoduše je potřeba stříknout na model několik vrstev laku a pěkně je nechat vytvrdnout.
Jinými slovy, pod lacquerovou vrstvu se musí nastříkat dosti silná „ochranná“ vrstva akrylového laku. Tzn. zesílit několika dalšími přestřiky vrstvu akrylového laku připravující model na lepení obtisků a „špinění“4), a opět se nebát postupně nanést několik dalších vrstev akrylového laku po obtiscích. Právě v pořízení „silné“ vrstvy laku je ona speciálnost.
Nanášení lacquerového laku
Aplikovat lacquerový lak (např. Tamiya LP-9) je vhodné také v několika vrstvách. Nejprve ředěný (např. „univerzálním“ AK – Real Color Thinner) v poměru cca 2:5 (LP-9 vs. ředidlo), ale klidně i více. Stříkat se musí z dálky, model jen tak zaprášit. Další 2 až 4 vrstvy opakovat s postupně hustším lakem LP-9 až do poměru asi 1:1. Mezi jednotlivými nástřiky je nutné vkládat 15 min. přestávky na zavadnutí. Toto je klíč k úspěchu!
⚠ Jaké je riziko při použití lacquerového laku ve vrstvách akrylových barev?
Riziko zde určitě je a proto je namístě obezřetnost. A modelářova praxe.
Nanášení PLAC
• PLAC lze nanášet do drážek, podél výztuh atd. po 24 hod. zrání lacquerové vrstvy;
• Nespěchat! Plochu modelu je vhodné si rozdělit na několik částí. PLAC nanášet postupně. Přípravek na ošetřené ploše nechat vždy cca 10 minut zaschnout;
• Poté nežádoucí šmouhy a přetahy okolo drážek setřít papírovým ubrouskem nebo do špičky tvarovaným tamponem, velmi opatrně nasyceným emailovým rozpouštědlem;5)
• Stírání by mělo probíhat pomyslně v směru obtékání vzduchu okolo letadla, vagonu atd.;
• Nežádoucí je setřít (vytřít) přípravek i z drážek. Pokud se to stane, není žádný problém nanášení PLAC zopakovat. Z toho plyne poučení, že vytírání by mělo probíhat s citem, tj. netlačit na tampon či ubrousek.
• Nakonec se doporučuje povrch modelu vytřít dosucha.
TIP: PLAC je nutné ve skleničce velmi často promíchávat, aby se neusazovaly pigmenty. To přináší jistou nepohodlnost spočívající v neustálém utahování víčka se štětečkem na skleničce a jejím zatřepáním. Jde to obejít tím, že se pipetou odlije trošku dobře rozmíchané barvy (PLAC) do pracovní misky, ze které se nabírá špičatým štětečkem velikosti 00 nebo 000, kterým lze současně před každým nabráním barvu promísit. V misce lze také lépe barvu ředit (v praxi není nutné). Častěji přichází v úvahu míchání odstínů.
TIP: PLAC se nejlépe nanáší štětečkem do míst, kde se drážky stýkají (v pravém úhlu). Jen takovým „ďubnutím“, tj. lehkým dotekem. Steklá kapička přípravku okamžitě drážkou vzlíná (podle dodaného množství barvy). Nic se nestane, když se se štěteček přemázne celá drážka.
Výsledek: PLAC krásně zatéká, barva se nerozmazává, lak se neloupe, akryl se neláme.
Nyní zkusme do tabulky výše vkomponovat patinovací vrstvu (wash) s přípravkem PLAC. Tabulka by mohla vypadat takto:
Tabulka 2 – Obecné vrstvení barev a laků na model, u kterého bude aplikován wash v podobě PLAC
Krok | Produkt | Poznámka |
1. Primer | Tamiya a) metal, b) plastic |
OK, vytváří přilnavost |
2.a) Surfacer | Vallejo Acrylic Surfacer | OK, volba vhodného odstínu |
3. Barvy | Vallejo Color Air | OK, lze použít i Model Color, vždy ale s ředidlem pro aibrush (Airbrush Thinner) |
4. Lesklý lak | Vallejo Gloss Varnish (airbrush) | Klíčová ochranná vrstva; její nanesení je popsáno výše |
5. Lacquerový čirý lak | Tamiya LP-9, Mr. Super Clear | Lak vhodný pro zdárnou aplikaci PLAC |
6. Obtisky | Standardně | K ukládání používat kapaliny SET a SOL |
7. Wash | Tamiya Panel Line Accent (PLAC) | Aplikace bude bezpečná díky předchozí ochraně |
8. Očistění přebytků přípravku PLAC | Jakékoliv emailové ředidlo | např. Revell Color Mix, velmi opatrně, utěrkou, tamponem, netlačit, ale kroužením stírat |
9. Finální lak | Vallejo Matt/Satin | Uzavření celku; nic nebrání tomu udělat tuto vrstvu znovu lakem LP-9, nebo LP-23, LP-24 |
![]() |
![]() |
Obr. 2 a 3 – Ukázka nanášení PLAC na model. Zdroj: internet
![]() |
![]() |
Obr. 4a) 4b) – Ukázka aplikace PLAC do drážek modelu letadla A-10 Thunderbolt (1/100). Zde ještě před setřením ušpinění od PLAC v okolí drážek emailovým ředidlem
.
____________________________________
2) Akcentní barva zvýrazňuje detaily. Obecně by měla být v harmonickém souladu s barvou prostředí nebo předmětu. Výběr správné akcentní barvy závisí na několika faktorech. Obecně platí tři pravidla: Zaprvé ona harmonie. Zadruhé hraje důležitou roli světlo ve smyslu přírodní vs. umělé. V tom či onom světle může základní a akcentní barva vypadat jinak. Za třetí, akcentní barva by měla základní barvu zvýrazňovat, nikoliv nad ní dominovat.
3) V praxi nejde jen o plastikové modely. V případě železničních modelů se to týká stěn imitujících prkna, všelijakých výztuží, příčníků, rámů oken a dveří atd.
4) Bráním se anglikanismům spolu s Karlem Bartákem ZDE [14] (kap. 2.4 Patinování), ale pro srozumitelnost musím používat pojem wash, protože už se mezi modeláři bohužel vžil.
5) Jedině tento druh ředidla rozpustí PLAC a my už víme proč. A přitom nepoškodí barevné vrstvy pod ním.
.
C. Další možnosti „špinění“ (wash) tzv. „panellinery“
Další škaredý anglikanismus dává tušit, že kromě Panel Line Accent Color (PLAC) na bázi emailové existují obdobné přípravky na bázi akrylové, anebo se přímo používají olejové barvy. Dříve jsme o několika metodách washe už psali.
Takže, pokud se chce modelář vyhnout problémům s lacquerovou vrstvou laku pod přípravek PLAC, může použít obdobný (ale ne stejně fungující) přípravek akrylový, nebo speciální. Takových přípravků je na trhu hodně. Jen namátkou připomínám tzv.
• akrylové washe/panelinery, např.: Vallejo Panel Liner (Black Wash 76.518), nebo Ammo by Mig Panel Line Wash;
• zajímavý je speciální Panel Liner, tj. přípravek britské firmy Flory Models.co.uk weatering wash ozn. FMV002 Dark dirt – (vyrábí se několik odstínů), který je založený na přírodní bází (jemně plavený a barvený jíl).
![]() |
![]() |
Obr. 5a) b) – Logo britské firmy Flory Models; škála odstínů přípravků firmy Flory Models vyrobených z jemně plavého a barevného jílu. Zdroj Flory Models
![]() |
![]() |
Obr. 6) a 7) – Uzavřený vagon před nanesením přípravku Flory Models (vlevo) a po něm (vpravo); čerstvě nanesený přípravek pění, což je patrné na snímku
![]() |
![]() |
Obr. 8) a 9) – Přípravek Flory Models čerstvě nanesený na střechu vagonu (vlevo) a po zaschnutí (vpravo); zde je patrné, že přípravek vytvoří fleky
.
Důležitá poznámka: Z testů (viz YouTube) a praxe zkušených modelářů vyplývá, že akrylové a přírodní přípravky se vyznačují menší výrazností a někdy jsou hůře stíratelné.
TIP: Nebude nic proti ničemu, když se vrstva lacquerového laku využije nejen pro PLAC, ale i pro přilepení obtisků. Lepení obtisků totiž přichází na řadu ve stejnou chvíli.
.
D. Několik zajímavostí o lacquerových barvách a lacích (pro informaci)
Pro úplnost se ještě chvíli budeme zabývat lacquerovými barvami a laky. V současnosti (srpen 2025) je vyrábějí tyto firmy:
• Tamiya, Japonsko (označené kódem LP); spec. ředidlo „Lacquer Thinner“;
• Gunze, Japonsko (Mr. Color); spec. ředidlo „Mr. Color Leveling Thinner“;
• AK Interactive, Španělsko (Real Colors); spec. ředidlo „Real Colors Thinner“ nebo „Real Colors High Cimpatibility Thinner“. POZOR: nezaměňovat s řadou „AK Real Colors“, což jsou vodou ředitelné akryly;
• Mission Models, USA-Kalifornie; nabízí tzv. „akrylový polymer“; vlastní ředidlo „Missin Thinner“;
• Testors, USA-Illinois; jejich prémiová řada „Model Master“ již byla ukončena, nyní produkují hlavně emailové barvy a několik lacquerových produktů, např. Dullcote, Glosscoat;
• Humbrol, Velká Británie, nyní vlastněn firmou Hornby, je dlouholetý výrobce především emailových a akrylových modelářských barev. Emailové barvy jdou údajně ředit lacquerovými ředidly (bez ověření).
Poznámka: S produkcí lacquerových barev britskou a americkými firmami si zřejmě není třeba lámat hlavu, což nevylučuje, že si našly i u nás svoje uživatele. Dominantní a snadno dostupné jsou pro nás určitě výrobky Tamiya, Gunze a AK. Proto se dále budu věnovat jen těmto značkám.
Kompatibilita ředitel a vrstev
[21]Lacquer thinning (Tamiya X 20A, Mr. Color Thinner, AK Real Colors)
• aplikace funguje napříč značkami (Tamiya, Gunze, AK, Mission),
• ředidlo je nebezpečné pro vodou ředitelné akrylové barvy (např. Vallejo),
• při jeho uplatnění je třeba myslet na pravidlo LEA,
• doporučuje se testovat kombinace na zkušebním kousku plastového odřezku,
• barvy je třeba nechat dobře vyzrát, třeba i 24 hod.
Další praktické poznámky:
• Při stříkání modelu z mosazného leptu se osvědčilo na vyčištěný a odmaštěný základ nanést nejdříve přípravek Tamiya pro metal (Tamiya 87026 Surfacer Primer sprej, šedý – pro plastik a metal).
• Na plastové modely se rovnou použije akrylový surfacer Vallejo, nebo i Tamiya ve spreji příhodného odstínu.
• Akrylový lak (např. Vallejo Gloss Varnish) sice vytvoří lesklý povrch, ale je měkčí, méně odolný než lacquerový,
• PLAC na akrylovém laku nevzlíná, nezatéká, někdy „stojí“, rozmazává se při stírání,
• při stírání např. emailovým ředidlem hrozí poškození vrstvy pod ním.
Bez ohledu na pravidlo LEA je důležitější celý postup vrstvení skloubit do logického celku. Klíč je ve správném pořadí vrstev a jejich uzrávání (proschnutí) a uzavírání. Nejde o to pravidlo LEA zpochybnit, resp. nahrát na smeč známým šťouralům a kritikům.
Zdroje:
AI, Chat GPT; odpovědi na moje otázky
Barnes, H.G.: How to Use Tamiya Panel Liner. Sunward Hobbies, 6.6.2021 – ZDE [22]
Enamel Lacquer Acrylic compatability (diskuze). Fine Scale Modeler – ZDE [23]
How to Use Tamiya’s Enamel Panel Line Wash. MegaHobby.com, 3.6.2024 – ZDE [24]
Foto: obr. 2, 3 internet; obr. 5a, 5b Flory Models; ostatní hlav
.