- Honzíkovy vláčky - http://www.honzikovyvlacky.cz -

Testovací přípravek pro modely trakčních vozidel v měřítku N, aneb Zkušební stolice

[1]Čas od času je potřeba vyzkoušet model lokomotivy či motoráku v provozu, ale na místě (v dílně na ponku), nikoliv v poklusu kolem kolejiště. Moudří mužové k tomu již dávno vymysleli všelijaká udělátka. O několika se dále zmíním. Jejich pořízení ale není levné. I když nám důchodcům naši milovaní zákonodárci letos opět přidali a mohli bychom si tak přípravek lehce koupit, už od podzimu nás o slíbené zvýšení důchodu obrala Billa a Kaufland, taky všechny lékárny, hospody nevyjímaje a další lupiči. A zase máme ho***! 🙂 Tak nezbývá, než si přípravek prostě vyrobit.

  Začnu ale rádoby aktuální a také jazykovou úvahou. Když jsem hledal název pro označení testovacího přípravku pro modely trakčních vozidel v měřítku N (to je slov pro malou věc, že?), poměrně rychle mne napadl pojem zkušební stolice. Jen chvíli jsem si říkal „ano, to je ono, mám i titulek..!“ Pak mi ale došla ona dvojsmyslnost těchto slov a byl jsem zviklán. Dneska si musí člověk dávat pozor, aby neřekl či nenapsal něco nevhodného. Třeba o „buzerantech“, nebo „cikánech“, nedej bože o „čmoudech“. To se hned objeví jakési hnutí, třeba MeToo, případně ochránci všeho možného a kdoví co ještě. A hned se všichni, o kterých je řeč, chtějí soudit a světe div se, pseudo-spravedlnost obvykle bývá na jejich straně a nikdo je jednoduše nepošle do pr***. Ale stejně je čeština úžasný jazyk, že?!

  No, ale zpátky k těm zkušebním stolicím. Všichni už jistě pochopili, že o nějakém kontrolovaném vyměšování ve smyslu lékařské vědy řeč nebude. Němci prostě napíší Laufkatze für Rollenprüfstand a strejda google z toho udělá vozík na dynamometr. Nebo řeknou Gleisrollenbock Rollenprüfstand a googlový překladač nabídne ještě větší nesmysl. Ale ta stolice se tam objeví taky. Tož, babo raď!

  Nedalo mi to, a zkusil jsem to s google-překladačem obráceně. Po zadání pojmu „zkušební stolice“ tento skvělý pomocník našel bezpočet odkazů. Každý si může zkusit, že existují zkušební stolice na alternátory či startéry, vstřikovací čerpadla a kdoví co ještě. Zkušební stolice je ve strojírenství vcelku zavedený pojem. Ale – google-vyhledávač k mé radosti nalezl také ryze modelářskou zkušební stolici – ZDE [2]. A musím chlapsky přiznat, že pánové z modelářského klubu Vejrov mne zhruba o rok předběhli, cit.:

„Zkušební stolice H0, TT a N
pátek 15. února 2019

Začátkem letošního roku jsme vyrobili zkušební stolici pro testování, záběh, čištění a ukázku chodu lokomotiv. Stolice se skládá z plast/kovového rámu a ložiskových domečků (kostiček), které přenáší napětí na dvojkolí lokomotivy. Přenos napětí z kostiček je tvořen přes ocelová kuličková ložiska.
Pracovní název: UNI Vejrov
K čemu slouží: K testování a zajíždění nových pojezdů, programování lokomotiv a testování při opravě, přestavbě, úpravě a čištění bez nutnosti vlastnit kolejiště a nebo k němu neustále běhat. Vše provedete u stolu a na kolejišti si vychutnáte jen finální atmosféru vyladěné jízdy.“

  Bohužel, tento odkaz jsem našel až v okamžiku, když jsem začal psát tento příspěvek. Vědět to dříve, když jsem přemýšlel o řešení, rýsoval výkresy, vyráběl prototypy a nakupoval polotovary – ušetřil bych si dost práce. Nicméně, přesto se podělím o postupu své samovýroby testovací stolice.

Jak vypadají profesionální výrobky

  Nejdříve ale zmíním dva profesionální výrobky, které oba splňují potřebné požadavky. Oba se běžně nabízejí na eBay. Nebylo těžké vyhledat výrobce a jejich weby.

  První je už výše zmíněný přípravek označený jako Rollenprüfstand mit 4 Laufkatzen für Lokomotiven – Spur N (válečkový dynamometr se 4 vozíky pro lokomotivy – překlad google, pozn. J. H.), který pod kat. č. N-A00102 – Spur N nabízí DM-toys. (V nabídce jsou i přípravky pro jiná měřítka.)

  Jak známo, DM-toys, i když lze u nich nakupovat přímo, má e-shop také a na eBay – ZDE [3]. Mimochodem, u Daniela Mrugalského v Issumu nakupuju velmi rád (a relativně často). Je to specialista na N-kové produkty, má velkou skladovou zásobu všeho možného, na objednávku reaguje obratem a objednané zboží posílá za velmi slušné distribuční náklady. Jediným zdržením na cestě od prodejce ke mně jsou břevnovští pošťáci, kteří si prostě dávají na čas. Ale když se pohlídají a člověk jim dupe na patky, tak zboží mám v ruce do 4 – 6 dnů.

[4]

Obr. 1 – Zkušební stolice od DM-toys, kat. č. MU A-00102 (foto: eBay)

  Samozřejmě, DM-toys tento přípravek (jako vše ostatní) nevyrábí, ale prodává. Kromě celé testovací stolice, sestávající ze dvou trubiček a jedné středové lišty, které jsou ukotvené v bočních stoličkách, zvlášť prodává i tzv. vozíky – Laufkatze für Rollenprüfstand N-A00102 – Spur N, kat. č. MU N-A00103. Vozík je plastový korpus (možná tištěný metodou 3D), ve kterém jsou zacvaknuty čtyři ocelové broušené válečky, které mají na konci mosazné soustružené kroužky na ložisku (obr. 2). Mezi ně se vkládají dvojkolí lokomotivy. Kolik náprav lokomotiva má, tolik je potřeba vozíků.

[5]

Obr. 2 – Vozík pro přípravek od DM-toys, kat. č. MU – A00103 (foto: ebay)

.

  Neméně zajímavý je druhý příklad přípravku na testování modelů lokomotiv a motorových vozů, který nabízí firma Bima-Modellbau z Německa (jehož web nedávno zmizel), jenž rovněž prodává na eBay – ZDE [6]. Jeho produkt nese označení Gleisrollenbock Rollenprüfstand Spur N/H0e von Bima-Modellbau (zkušební stolice s válečky pro testování dvojkolí – volný překlad podle google – pozn. J. H.). Pro úplnost – vyrábí se i pro jiná měřítka.

[7]

Obr. 3 – Přípravek od Bima-Modellbau  měřítku N (foto: ebay)

[8]

Obr. 4 – Detail přípravku od Bima-Modellbau v měřítku N (foto: ebay)

.

  Tento přípravek se zdá být sofistikovanější než výše představovaný od DM-toys, a zdálo se mi, že bude snadněji napodobitelný. Nakoupil jsem proto ložiska, přesné broušené kolíky a alternativně šrouby M3 se speciální hlavou, matičky, vyrobil jsem plastové podložky, sehnal hliníkové profily atd., ale nakonec se ukázalo, že bez přesné strojní výroby to nepůjde. Ruční vrtání otvorů a řezání závitů do hliníkového „L“ profilu je nepoužitelné při následné montáži. Ložiska prostě nebyla ve finále souosá. O smontování dvou protilehlých dílů jsem se ani nepokoušel.. Proto tento postup – pokud modelář nemá k dispozici strojní výrobu – nedoporučuji.

[9]

Obr. 5 – Výkres pro vlastní výrobu držáků ložisek podle vzoru Bima-Modellbau

[10] [11]
[12]  

Obr. 6 – Prototyp držáku ložisek podle vzoru Bima-Modellbau

.

Řešení vyžadovalo kompromis

  Jak už jsem uvedl, přes výrobu držáků ložisek podle vzoru Bima-Modellbau cesta nevedla. A tak jsem zvolil kompromis. Na eBay, resp. u DM-toys jsem koupil čtyři tzv. vozíky kat. č. MU A-00103.  Byly zrovna ve slevě, tak se to vyplatilo.

  Z vlastních skladových zásob jsem použil mosazné trubky o průměru 5 mm délky 2 x 235 mm. Přítel Brejšák byl tak laskavý a zajistil 3D tisk bočních stoliček podle výkresu na obr. 7.

[13]

Obr. 7 – Výkres pro vlastní výrobu testovacího přípravku pro modely trakčních vozidel v měřítku N

.

Pár poznámek k výrobě dílů a montáži přípravku

Stoličky
– dvě stoličky jsou vytištěné podle výkresu. Celkové rozměry vycházejí z odhadovaného rozměru celého přípravku. Kritická je pouze rozteč dvou otvorů pro usazení trubiček o prům. 5 mm. Otvory musí být odměřeny podle délky plastového korpusu vozíku (DM-toys), který je 37,5 mm. Vozík se totiž musí bezproblémově vejít mezi trubičky, ale nesmí tam příliš viklat. Takže, reálná vzdálenost mezi trubičkami je 38 mm! (viz obr. 10)

[14]

Obr. 8 – Stoličky pro zkušební stolici vlastní výroby zhotovené metodou 3D tisku

Trubičky
– dvě trubičky prům. 5 mm, délky 235 mm jsou mosazné, a tudíž dobře el. vodivé. Stejný účel splní i hliníkové. Délka rovněž vychází z odhadu rozměru nejdelší lokomotivy, která by mohla být na stolici testovaná, resp. dvou vozů za sebou připojených pomocí magnetických elektricky vodivých spřáhel (motorový a přívěsný). Vnitřní délka 200 mm by měla stačit, tedy pokud někdo nebude testovat soupravy spojených rychlovlaků 🙂 . Trubičky jsou do stoliček zalepené dvousložkovým epoxidovým lepidlem.

[15]

Obr. 9 – Sada pro vlastní výrobu zkušební stolice (stoličky, mosazné trubičky, vozíky a banánky)

Vozíky
– zatím jsem koupil čtyři vozíky, což bude dostačující pro testování až čtyřnápravových motorových a elektrických lokomotiv; menší lokomotivy a motoráky, vč. některých parních (s méně jak čtyřmi hnacími nápravami) nebudou problém, u šestinápravových bude prostě jedna nápravu „v luftu“. A u velkých parních lokomotiv se prostě přívěsný tendr improvizovaně podloží, než si pořídím další vozíky.. 

[16]

Obr. 10 – Vozík od DM-toys – délka plastového korpusu vozíku je 37,5 mm

.

Elektrické připojení

  Volba mosazných trubiček o vnějším průměru 5 mm nebyla samoúčelná. Do nich lze totiž přesně vsunout standardní banánky od zdroje. Samozřejmě, jak analogového, tak i digitálního. Záleží jen na vlastní úpravě kabeláže od napájení. Sestava je vidět na obr. 11. Vozíky leží na trubičkách a přenos napájení ke kolům modelu jde přes ocelové broušené válečky, které mají na konci mosazné soustružené kroužky na ložisku.

[17]

[18]

Obr. 11 – Elektrické připojení testovací stolice

.

Závěr

  Nejspíš ne každý modelář bude potřebovat testovací stolici. Kdo ji nemá, nejspíš si dovede poradit jinak. Jednou z možností testování modelů trakčních vozidel za provozu jsou například čisticí stolice, kterých je na trhu několik. Lokomotiva zde také „jede“ a přitom stojí na místě (a ještě si čistí kolečka 🙂 ). Nicméně, myslím si, že kdo má ještě maličko místa v šuplíku, tak by si mohl testovací stolici poměrně levně zhotovit. Bude mi ctí, když tento návod někomu poslouží.

Ukázky instalace lokomotiv na testovací stolici

[19] [20]
[21] [22]
[23] [24]
[25] [26]

 

Foto hlav a eBay

.