- Honzíkovy vláčky - http://www.honzikovyvlacky.cz -

Výroba os dvojkolí v N-ku na koleně

P1170571_1k [1]Při stavbě přípojného vozu Blm/BDlm1) k motoráku M131.1 (legendární Hurvínek) z leptu od Jana Cekula – ZDE [2] – jsem narazil na problém délky os dvojkolí. Ačkoliv mám dostatečnou zásobu dvojkolí různých typů (ať už co do délky osy, tak průměrů koleček, okolků či izolace středů), ani jedno dvojkolí nevyhovovalo svojí délkou osy.

  Slovy klasika: „…nevím, kde soudruzi z NDR udělali chybu?“ Možná to je v konstrukci leptu, možná v mých nešikovných prstech. Ale, po ohnutí základů masek na rámu podvozku a připájení samotných masek se ukázalo (ať jsem měřil jak jsem měřil), že vnitřní vzdálenost mezi maskami je velká, tzn. že i dvojkolí s nejdelší osou (TRIX, PIKO), měřící 15,2 mm, vypadává z otvorů v maskách. Ohnutí masek směrem dovnitř nevypadá dobře. Předbíhám, ale při oživování zmíněného přípojného vozu Blm/BlDm jsem nakonec uspěl až s délkou osy 15,5 mm. Jenže, tak dlouhé osy se neprodávají (jak mi potvrdili pánové z firmy DETAIL), tedy pokud by se nepoužily osičky pro modely v měřítku TT a tyto se upravily.

  No jo, ale jak takovou „dlouhou“ osičku s hroty na konci vyrobit bez soustruhu, či frézky, brusky a jiných profi-strojů? A z čeho?

  Pokud jde o materiál, zavrhl jsem hlazenou mosaznou tyčku 1,5 mm a hledal něco z ocele. Vzpomněl jsem si na broušené ocelové kolíky. Jelikož veškerý spojovací materiál nakupuji dlouhé roky u firmy AKROS – ZDE [3] -, sídlící na severním okraji Prahy 8, prohlédl jsem jejich nabídku e-shopu a našel válcový kolík 1,5 x 20 mm. Prodávají je v několika tolerancích. Vybral jsem ty s tolerancí m6. (Pro ty, co už zapomněli, co se učili o tolerancích na průmyslovce, nabízím dvě tabulky ze stařičkých Strojnických tabulek2), které mám stále po ruce..) Kolíky s tolerancí m6 proto, že mám z dřívějška nakoupené u již zmíněné firmy DETAIL – ZDE [4] – samostatná kolečka s plastovou středovou izolací, vyrobená v Německu firmou LUTZ. No a protože kolečka musí na ose držet pěkně „fest“, právě proto jsem vybral kolíky s toleranci m6 (více napoví obrázek).

TAB-lolerance_1-vyrez [5] TAB-tolerance_2-vyrez [6]

Obr. 1, 2 – Schéma tolerancí čep/díra

.

Výroba osiček na koleně

  Zbývalo vyřešit, jak v domácích podmínkách – bez soustruhu a jiných strojů – vyrobit dostatečně kvalitní hroty (se správným úhlem) na koncích kolíků a hlavně příslušné délky!

  Předně, úhel hrotů osiček lze dohledat v normách NEM, především pak v normě NEM 310 – Dvojkolí a kolej, NEM 311, resp. NEM 311.1 – Profily kolejových obručí a NEM 314 – Dvojkolí pro hrotové uložení.3)4)

Tisk faxu na celou stránku [7]

Obr. 3 – Norma NEM 310 Dvojkolí a kolej

.

  Vzpomněl jsem si také na článek od Jirky Kubíka, ve kterém popisuje, jak si vyrobil jednoduchý soustruh ze stojanu k vrtací frézce PROXXON – ZDE [8] – a inspiroval se jeho nápadem, že „proxxonku“ lze použít na mnoho způsobů.

  Upnul jsem vrtací frézku Proxxon do držáku s kulovým kloubem (28610). Do sklíčidla jsem upnul válcový kolík prům. 1,5 x 20 mm tak, aby asi 5 mm vyčníval. Do sklíčidla druhé vrtačky (230V, noname, Lidl) jsem upnul diamantový kotouček prům. 24 mm. Nutno podotknout, že otáčení broušené osičky a diamantového nástroje musí „jít proti sobě“. Toho lze ale snadno docílit, pokud se nářadí správně sestaví, protože otáčení obou vrtaček je stejné, tj. ve směru hodinových ručiček. (obr)

  Podle NEM 310 mají hroty osy dvojkolí v měřítku N úhel 50° (viz obr.). Z toho vyplývá, že osy vrtaček by měly při broušení svírat úhel 65°.

P1170571_1k [1] P1170576_1k [9]
P1170577_1k [10] Schema-brouseni kopie [11]

Obr. 4 – 7 – Ukázka ručního broušení hrotů os dvojkolí

.

Broušení a leštění hrotů osičky

  Nejdříve jsem si myslel, že bude nutné tento úhel dodržovat velmi přesně. Trošku jsem se i bál, jestli půjde udržet vrtačku s diamantovým kotoučem v ruce. Zhotovil jsem si proto jednoduchou pomůcku, jakýsi úhelník, abych mohl při broušení snadno kontrolovat onen úhel 65°. Po několika zkouškách jsem ale přišel na to, že snadnější je vizuálně poměřovat úhel vytvořeného hrotu s originálním hrotem dvojkolí. Ono totiž již mírné natočení druhé brusky s diamantovým kotoučem mimo definovaný úhel se okamžitě projeví na tvaru broušeného hrotu. A naštěstí to je vidět.

  Takže, diamantovým kotoučkem upnutým v druhé vrtačce držené v ruce jsem nejdříve opatrně vybrousil jeden hrot. Žádné „tlačení na pilu“, naopak velmi jemně a spíš přerušovaně lízat broušený kužel. A také maličko pohybovat vrtačkou do stran. Zbroušený povrch ale není po této etapě broušení ideální. Vyleštil jsem ho několika dalšími nástroji – jemným smirkovým plátnem a silikonovými leštícími kotoučky. Pozor, aby se z kuželu nestala koule 🙂 .

  Vytvořit druhý hrot na osičce a současně docílit požadovanou délku je ale trošku problém. Jsou to tzv. spojené nádoby. Hrubé zkrácení osičky dejme tomu na 16 mm problém není, docílit ale na hrotech míru v desetině milimetru (při ručním broušením metodou výše popsanou) se popravdě řečeno nepovede pokaždé. Prostě – brousit, leštit a neustále kontrolovat délku osičky přes hroty. Vyndávání osičky ze sklíčidla pochopitelně trošku zdržuje.

Lisování koleček na osičku

  Nalisovat kolečka na hroty s pomocí přípravků, které mám od firmy Fohremann.de, jde snadno. Opakované lisovaní koleček se ale nedoporučuje. Kdo nemá přípravky měl by vědět, že vzdálenost vnitřních ploch okolků koleček by měla být podle normy NEM 314, resp. 310 min. 7,4 mm; pozor nikoliv přes plastové středy koleček.

P1170579_1k [12]

.

Závěr

  Samozřejmě, ti kteří mají k dispozici alespoň frézu, nebo jiný speciální stroj na broušení, budou se tomuto postupu smát. Ovšem, účel světí prostředky a tak nebudu mít problém skousnout event. kritiku na téma „řemeslo, braň se!“

__________________________________________________

1) Stran staršího číslování osobních vagonů doporučuji prostudovat např. Parostroj.cz – ZDE [13]
2) Bartoš, J. a kol.: Strojnické tabulky, vyd. SNTL, Praha 1965, s. 90 – 95
3) V této souvislosti si dovoluji připomenout jistě dávno zapomenutý článek publikovaných (v r. 2003) na Parostroj.cz4), kde autor vyvrací mylná tvrzení o tom, že normy NMRA a NEM jdou v definování jízdních profilů dvojkolí proti sobě
4) http://www.parostroj.net/modely/vztah_norem/vztah_norem.htm [14]

.