Legiovlak přijel na Masaryčku

001-legiovlakBývalá výtopna Masarykova nádraží v Praze, která snad někdy bude přestavěna na Železniční muzeum NTM, hostí v srpnu 2016 Legiovlak, nebo-li legionářské muzeum na kolejích. Legiovlak je projekt Československé obce legionářské, který připomíná 100. výročí boje československých legií za samostatný stát. Legiovlak zde bude široké veřejnosti přístupný až do 30. srpna zdarma vyjma pondělí každý všední den od 8 do 18 hodin, o víkendech pak od 9 do 19 hodin. Pak vyjede na další štace po republice.

  Legiovlak tvoří celkem dvanáct vagonů. Ve všech případech se jedná o repliky zhotovené podle originální předlohy, samozřejmě nikoliv na širokorozchodných podvozcích, ale u nás standardním rozchodu. To proto, že vlak putuje a bude putovat až do roku 2020 po nejrůznějších místech naší republiky. Na webu Československé obce legionářské je uvedeno: „V letech 2011 – 2015 zakoupila Československá obec legionářská celkem 11 vyřazených historických vagonů. Jeden z plošinových vagonů dlouhodobě zapůjčily České dráhy, a. s., a kovářský vagon zrekonstruovala a dodala slovenská strana v čele s Nadáciou Milana Rastislava Štefánika a Klubom historickej techniky RD Zvolen. Legiovlak se tak stal skutečně československým.“

  „Pro co největší přiblížení podoby legionářských vlaků a životních podmínek, bojové činnosti a zvyklostí našich dobrovolců, byly vybrány pro rekonstrukci nejčastěji používané vozy. Vlak se skládá z vozu polní pošty, těplušky, plukovní prodejny, ubytovacího, filmového, krejčovského, zdravotního, štábního, obrněného, kovářského a dvou vozů plošinových,“ píše se tamtéž. Jak se lze ale dozvědět při odborném výkladu v průběhu prohlídky expozice, takových vlaků bylo na východní frontě sestaveno mnoho, počty vagonů šly do tisíců. Však také podle dochovaných statistiky vypracovaných Evakuačním úřadem Čs. vojska na Rusi bylo po skončení anabáze v době mezi prosincem 1919 a zářím 1920 z Vladivostoku evakuováno 42 lodních transportů, kterými bylo z Ruska do vlasti přepraveno celkem 72 644 osob, z toho 4 914 invalidů, 3 004 důstojníků, 53 455 vojínů a poddůstojníků, 1 726 žen a 717 dětí. Je tedy nutné si uvědomit, že ve skutečnosti se jednalo o velkou masu lidí a techniky a že vystavovaný legiovlak je pouze zlomečkem reality.

  V letech 2014 a 2015 shlédlo Legiovlak na 115 000 návštěvníků. Není bez zajímavosti, že tam kde vlak zastaví a je zpřístupněn veřejnosti, je vstup do expozice zdarma. To je umožněno díky podpoře Ministerstva obrany ČR, Ministerstva dopravy ČR, Českých drah a. s., SŽDC, ČD Cargo, a. s. a dalších partnerů.

  Legiovlak velice zajímavě dokresluje na mnoha dochovaných exponátech a didaktických panelech to, co se lze jen obtížně a navíc až v poslední době dozvědět z nemnohé literatury nebo z různých webových stránek věnovaných vojenské historii nebo událostem 1. světové vláky o historii vzniku čs. legií v Rusku, o jejich putování po Transsibiřské magistrále, bojích, ztrátách i celkovém významu legií na vznik Československa. Vlastní prožitek je ale samozřejmě podstatně zajímavější.

*   *   *

  Je nutné si ovšem uvědomit, že dějiny vykládají vítězové. A v tom spatřuji problém pochopení aktuálního výkladu všeho, co týče Čs. legií v Rusku. Mám za to, že současná mladá generace všechny složitosti doby před 100 lety nejspíš po jedné návštěvě legiovlaku nepochopí. Ostatně, bez hlubšího studia různých souvislostí té doby a následného vývoje světových dějin se budou obtížně orientovat i starší ročníky. To proto, že současná střední i starší generace (narozená po 2. sv. válce) má dostatečně vymyté mozky pokud jde o dějinné události vedoucí k 1. sv. válce a stejně tak i o událostech v Rusku v první čtvrtině 20. století a později. Tak to prostě je. Proto každému, kdo si chce rozšířit znalosti návštěvou Legiovlaku, doporučuji, aby si předem zalistoval v dokumentech, které osvětlují tehdejší historické události z poněkud jiného pohledu, než jak jsme se to učili ve škole. Nebude pak třeba překvapen poznámkou lektora při výkladu, že spisovatel Jaroslav Hašek byl vlastně pomahač bolševiků a z pohledu legionářů tedy zrádce. Jenže, ať o tom všem přemýšlím ze všech možných stran, stále mi není jasné, jestli – z hlediska tehdejší zákonů – byli zrádci tisíce vojáků, kteří na východní frontě padli za Rakousko-Uhersko nebo se dostali do zajetí jako můj děda, anebo právě legionáři, kteří přešli bojovat na ruskou stranu. Ale jak říkám, dějiny vždy vykládání vítězové. Jde o to, kdo a kdy se za ně považuje…

*   *   *

  Expozice Legiovlaku je přístupná zcela zdarma ve všedních dnech od úterý do pátku od 8 do 18 hod. a o víkendech od 9 do 19 hod. V pondělí je z provozních důvodů zavřeno. Komentované prohlídky s průvodcem začínají každý den od 13 a opakují se v pravidelných hodinových intervalech. Další informace najdete na webu www.legiovlak.cz.

Zdroj: Československá obec legionářská – ZDE;  Železní muzeum Národního technického muzea – ZDE

.

Legiovlak na Masaryčce

Foto hlav

.

Rubrika: FOTOGALERIE, ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: