- Honzíkovy vláčky - http://www.honzikovyvlacky.cz -

Parní stroje v českých zemích

055-NTM2015 [1]Nejenom akce k 70. výročí osvobození Československa a konce II. sv. války zaplavily Prahu a Česko ve slavných májových dnech. Zahájeno bylo i několik zajímavých a poučných výstav (když nepočítáme Pivní festival na Letné). V Národním technickém muzeu byla ve spolupráci s Českých vysokým  učením technickým v Praze otevřená výstava s názvem Parní stroje v českých zemích. Bezpočet původních parních strojů nebo jejich modelů bude možné v muzeu spatřit až do 28. února 2016. 

  V den zahájení výstavy se na volné ploše za hlavní budovou muzea projížděl dokonce i nákladní automobil Škoda–Sentinel, který do Práglu zapůjčilo Národní technické muzeum v Brně, které je jeho majitelem. Právě tam se před časem podařilo tento unikátní automobil poháněný parním strojem získat od soukromého majitele, kompletně jej zrekonstruovat a nyní ho udržovat v provozuschopném stavu. Bohužel, jak velí zákon schválnosti, před zraky Pražáků se cosi polámalo a tak ho naložili na opravdový náklaďák a odvezli. Stačil jsem zachytit jen okamžik, kdy je Sentinel „unášen“ zpátky na Moravu.

015-NTM2015 [2]

Obr. 1 – Porouchaný automobil Škoda-Sentinel odvážený z Práglu na Moravu

001-NTM2015 [3] 011-NTM2015 [4]

Obr. 2, 3 – Parní válec a lokomobila

  Vedle lokomobily připojené k cirkulárce a silničního parního válce nedávno do sbírek NTM zakoupeného v Holandsku bylo ještě možné ve stánku na volné ploše vidět několik hodně primitivních parních strojů, pro které byla vyráběna pára na vařiči v tlakovém hrnci známém jako „papiňák“. Pro znalce trošku deprimující pohled na extra zjednodušení „století páry“, pro malé kluky a holky něco z kategorie neskutečných zázraků. Jak jsem ale během chvilky zaslechl, i řada mladších dospěláků svými otázkami kustodovi dokazovala, že vůbec netuší, co třeba pohání Stirlingům motor (ZDE [5]), anebo proč potřebuje parní stroj setrvačník. Samozřejmě, všichni nemusí vědět všechno, navíc při dnešní neskutečné záplavě informací je obtížné si v hlavě vše zapamatovat. Nicméně, nejsem sám, kdo si myslí, že v obecné rovině český národ za posledních 25 let hloupne.

013-NTM2015 [6]

Obr. 4 – Roztáčení Stirlingova motoru pod bedlivým pohledem malých návštěvníků

  Hlavní expozice výstavy je umístěna v suterénu budovy. Desítky, spíš stovky exponátů údajně i stále plně funkčních parních strojů, nebo těch, které již dosloužily, technických řezů nejrůznějších důležitých komponentů a součástek, a také modelů parních strojů ze sbírek muzea doplňuje bezpočet technických výkresů a vysvětlujících textů na panelech. Detailní prostudování všeho vystaveného by jistě zabralo několik hodin, možná dnů.

  Na plátně v rohu sálu běží ve smyčce několik filmů obsahujících bezpočet záběrů především z 1. pol. minulého století, kdy byly parní stroje naprosto normálním vybavením každého strojírenského podniku, cukrovaru, pivovaru nebo pily. Zajímavý mi připadal i film o parním stroji, jenž je rovněž součástí expozice. Jednoválcový parní stroj s Meyerovým expanzním rozvodem o výkonu asi 10 koní vyrobený v roce 1907 v Ringhofferově strojírně sloužil až do roku 1997 k pohonu ventilace ve věznici Na Borech v Plzni. I po více jak sto letech je stroj stále funkční.

033-NTM2015 [7]

Obr. 5 – Stále funkční parní stroj z plzeňské věznice

  Na vystavených modelech nejrůznějších typů parních strojů je obdivuhodné, jak důmyslně byly konstruktéry řešeny nejen systémy pohonu, ale především všelijaké pákové převody, rozvody páry a regulace směru otáčení, výkon stroje a spotřeba páry, resp. vody a topiva. U mnohých exponátů prostě ani dlouhým pozorováním člověk nepochopí, k čemu který komponent slouží a jak ovlivňuje chod stroje. Tak složité jsou některé konstrukce. Naopak, v expozici jsem postrádal ty nejednodušší modely, i dnes běžné dostupné na trhu, např. z  produkce české firmy MERKUR. To dodávám jen s ohledem na to, že řada rodičů, kteří na výstavu přivádějí malé kluky a holky ani netuší, že tahle „hračka“ se dá ještě i dnes koupit.

046-NTM2015 [8]

Obr. 6 – Jedna z hodně zvláštních konstrukcí parního stroje – s oběžným válcem

  Oku modeláře pochopitelně musí lahodit několik modelů parních lokomotiv, pro jistotu schovaných v prosklené vitríně. Vskutku báječné modely. Škoda jen, že některé popisky chybí úplně, a ty co tam jsou, jsou velmi stručné s nic neříkajícím textem. Modeláři, kteří těmto modelům věnovali mnoho hodin práce, by si jistě zasloužili podrobnější informace o modelu, stejně jako ti, kteří přišli tyto modely obdivovat.

024-NTM2015 [9]

Obr. 7 – Jeden z modelů stařičké parní lokomotivy

We cannot display this gallery

Foto hlav

 

3 Comments (Open | Close)

3 Comments To "Parní stroje v českých zemích"

#1 Comment By Míra On 13.5.2015 @ 08:07

Ahoj, ještě chybí do dokonalosti tvůj parní stroj , úžasné síly zdroj.
Míra

#2 Comment By hlav On 13.5.2015 @ 10:38

Můj parní stroj, úžasné síly zdroj [10] je t. č. v procesu rekonstrukce. Zrovna zdím fundamenty pod ložiskové skříně a vlastní stroj. Jestli se dílo povede, možná se pochlubím :-). hlav

#3 Comment By Pavel Linhart On 28.2.2016 @ 16:47

Dobrý den, jako provozovatel výše zmíněného vozidla Škoda Sentinel sděluji, že stroj se opravdu porouchal, ale byl přes noc opraven a divákům druhý den celodenně provozován ku potěše. Jednalo se o prasklý přehřívač páry. Znalci jistě vědí, že to je porucha, která se nedá ani předvídat, ani se jí žádnou prevencí vyhnout. Jako kdybyste píchli pneumatiku. Pěkný den.