Patinovací barvy Floquil™ v praktickém balení

V rámci odezvy na seriál článků z letošního norimberského veletrhu jsem zaregistroval zvýšený zájem kolegů o patinovací fixy Floquil™, které jsem našel ve stánku Shesto. Jak mne upozornili kolegové, tyto barvy byly prezentovány i jinými vystavovateli. Bohouš Partyk trošku zapátral na internetu a objevil několik prodejců v Americe. Našel i distributora pro Evropu, ale ten se nejspíš nebude bavit s koncovými zákazníky.

  Jak už jsem uvedl na jiném místě, patinovací fixy Floquil™ nejsou novinkou v pravém smyslu slova. Například firma Micro-Mark je nabízí už delší dobu, ale nezasílá je letecky. Když jsem o tom mluvil s Petrem Litomyským, sdělil mi, že vzorky těchto barev má již delší čas, ale prozatím nebyl schopen splnit jisté obchodní podmínky dodavatele, aby mohl tyto produkty dovážet a nabízet je v rámci svého e-shopu – ZDE. Prozatím tedy jen patinovací barvy Floquil™ několika slovy představím.
  Značka Floquil™ je na trhu přes 50 let. Jedná se o kultovní značku v kategorii hobby. Firma Floquil nabízí na americkém trhu bezkonkurenční výběr nejrůznějších odstínů barev pro modely železnic, které vychází z reality. Vynikají barevnou věrností, nicméně především v porovnání s barvami amerických a kanadských železnic. Kromě několika sad základních a doplňkových barev nabízí i tzv. patinovací barvy. Barvy jsou obvykle adjustovány v lahvičkách se šroubovacími víčky nebo v tlakových lahvičkách (spreje). Barvy se dají nanášet štětcem nebo se stříkají. Uvádí se, že mají neomezenou skladovatelnost. Když vyschnou, vytvoří pevný a trvalý nátěr na všech druzích povrchů – pryskyřice, vinyl, plasty, dřevo či kov.
  V této souvislosti drobná poznámka ke skladovatelnosti. Přesvědčil jsem se, že není „fix“, jako „fix“. Před asi 15 lety jsem si přivezl z Ameriky dva „fixy“ z produkce Sanford (tzv. průmyslový popisovač zn. Sharpie Industrial). Je téměř neuvěřitelné, že ačkoliv jej používám relativně často, píší stále! Obsahuje zřejmě velmi dokonalé barvivo a díky hrotu a těsnosti víčka nevysychá. Předpokládám, že „dlouhověkost“ těchto psacích prostředků spočívá ve složení použitých barev a v celkové konstrukci prostředku.
  Pokud hovořím o patinovacích barvách, tak je třeba si uvědomit jistý rozdíl v tom, jak u nás vnímáme a provádíme samotné patinování, především olejovými či práškovými (ale i jinými) barvami – blíže viz např. Houmr a jiní – ZDE. V angličtině se používá pro navození modelové představy stáří předmětů slovo weathering, což doslovně přeloženo znamená „zpočasování modelu“. U nás se podle všeho k vyjádření téhož více vžilo slovo patinování (také cizího původu, zřejmě od řeckého pathos = útrapa), pod kterým si představujeme ztvárnění předmětů změněných působením přírodních a jiných vlivů (např. opotřebování) v probíhajícím čase a tím navození stáří předmětů. Takže, jestliže firma Fluquil nabízí barevné sady „fixů“ (třikrát po třech odstínech) s tzv. patinovacími barvami, je to zajisté jen pro zjednodušení jinak velmi pracné metody patinování, při které se jednak používá mnoho různých druhů barev v bezpočtu všelijakých odstínů, a za druhé stejně nedefinovatelný počet všelijakých způsobů nanášení a stírání barev. Patinovací barvy Floquil™ jistě mohou být přínosem tehdy, když potřebujeme stejným odstínem „napatinovat“ kolejnice, jámu v točně, stěnu objektu, betonové nástupiště atd., protože se tím velmi zjednoduší práce. 
  V tomto ohledu jsou produkty Floquil™ užitečné. Patinovací barvy jsou adjustované v tubách s aplikačním hrotem, které připomínají u nás velmi dobře známý tzv. „zvýrazňovač“, jemuž nikdo neřekne jinak než „tlustý fix“. Tuba obsahuje 10 ml barvy (1/3 oz.). Před použitím se jednoduše s tubou zatřepe, sundá se víčko hrot se přitlačí na barvenou plochu a může se malovat. Po skončení práce se jednoduše nasadí víčko, čímž je zamezeno vysychání barvy. Barva je rychleschnoucí, takže patinování probíhá velmi rychle. Podle neověřené informace (převzaté z jednoho zahraničního diskusního webu) je vydatnost jedné tuby na cca 120 m kolejnic. Tentýž zdroj uvádí, že práce s těmito barvami je velmi rychlá a dokonalá. Je nutné při ní větrat. Ukázka z YouTube je ZDE.

   Výrobce připravil tři sady patinovacích barev pro modelové kolejiště, každou se třemi odstíny barev.
  První má katalogové číslo F3801 a obsahuje barvy určené pro patinaci kolejí – Rail Brown („železniční hnědá“), Rail Tie Brown (neznám český ekvivalent pojmu „železniční remízová hnědá“)1) a Rust (rezavá). Tyto odstíny (resp. jejich kombinace) umožňují imitovat různé barevné škály vznikající v reálných podmínkách železnice vlivem povětrnostních vlivů.
  Druhá sada má označení F3802 a obsahuje barvy určené k barevné úpravě stavebních objektů – Aged Concrete (vyzrálý beton), Weathered Black (zvětralá černá) a Roof Brown („střešní hnědá“). Tyto barvy bude vhodné aplikovat na staré okenní rámy, střešní podhledy, schody, betonové základy a různé stavební plochy apod.
  Třetí sada má označení F3803 a obsahuje tři základní barevné odstíny země – Earth (země – hlína), Mud (bláto) a Grime (špína). Tyto odstíny jsou určené pro aplikaci např. na podvozcích vozidel apod. 

  Patinovací barvy Floquil™ jsou určitě zajímavým prostředkem pro barevné „doladění“ modelového kolejiště. Umožňují velmi snadno navodit atmosféru způsobenou plynoucím časem, který se v realitě běžně podepíše na naprosto všech věcech, které nás obklopují. Pokud již někdo má barvy Floquil™ vyzkoušené, anebo zná možnost jejich nákupu, přivítám poskytnutí těchto informací.

Autor děkuje za poznámky a doplnění textu Bohouši Partykovi a Pavlu Mihulovi.

Foto hlav

___________________________

1) Autor děkuje též kolegům, kterým nedělá potíž přeložit anglický výraz Rail Tie Brown a uvádí, že tímto výrazem je míněna barva železničního pražce; a dále v souvislosti se sadou F3802, že Aged Concrete není vyzrálý, ale zvětralý beton – viz připomínky v diskusi. 

  

Rubrika: DÍLNA, Materiál, ZPRÁVY

komentářů 5

  1. Tom napsal:

    Rail tie je železniční svršek (pražce..). Tahle barva má imitovat bordel z brzd, který ulpívá na pražcích, štěrku, podvozcích vozidel…
    Aged Concrete bych přeložil spíš jako zvětralý beton.
    Jinak, tyhle fixy jsem si před jistou dobou přivezl z USA a sloužily mi dlouho a perfektně. Asi jsem něco dělal špatně, protože těch 120 m kolejí jsem s nimi tedy nenabarvil, ale práce odvedly spoustu… To, že u nás nejsou k sehnání, je velká škoda. Nedávno jsem tyhle fixy viděl na nějakém eshopu v UK, ale nechtělo se mi platit poštovné, které bylo víc než trojnásobek ceny fixů 🙁

  2. hlav napsal:

    Zdá se, že jsme našli cestu, jak tento „strategický“ materiál nakoupit v Americe a dostat ho do Česka. Objednávka je poslaná, dovozce se zatím tváří, že nám zboží pošle. Nevíme ale jak mu to bude trvat dlouho. Pokud bude patinovací barvy posílat kontejnerem (lodí), mohou to být v řádu měsíce. Nicméně, za pokus to stojí. Pár kousků coby vzorky (zatím jen sadu F3801 pro patinaci kolejí) nabídneme v N-šopíku (jakmile zásilka dorazí). hlav

  3. Dejv napsal:

    Kolega Tom už to uvedl, ale v textu je to pořád špatně, tak jsem se taky chtěl přimluvit za opravu toho překladu. „Rail tie“ je doslova železniční pražec (ne remíza), a „aged“ není v tomhle případě myšleno jako třeba u vína, nebo whisky. Je to skutečně myšleno spíš jako „zestárlý“, nebo „zvětralý“.

  4. hlav napsal:

    Díky pánové za upřesnění významu anglických slov… hlav

  5. ivan stasa napsal:

    No, musim neco dodat: Floquil pouzivam asi 35 let. Skvely barvy. Take jsem si to dovezl sem. Trochu se mylis v prekladu… Rail Tie je doslova zeleznicni prazec dreveny, barva ma simulovat tahle hneda barva, Aged Concrete je stary nazloutly beton, doslova zvetraly, Weathered ma asi podobnou barvu, ale droli se. Takze si to zase oprav a priste zavolej a ja ti s tim pomuzu. Jestli jsi nasel cestu jak to sem dovest tak se pridam. Poslat se to uz nesmi.
    Zde jejich stranky http://www.testors.com/category/133505/Railroad_Enamels. Ahoj Ivan.

Vložit komentář

Text komentáře: