Já jen upřesním, že závěrečný odstavec o řezání pražců už není o tom, že se musí, ale že to vypadá lépe. Tato úprava už tedy nevede k vyšší technické spolehlivosti, ale spíše vyšší estetické hodnotě 🙂
Já bych jen doplnil k CODE. CODE je počítáno v palcích, jede palec = 254 mm, tudíž výška kolejnice 1,4 : 254 = 0,0055118. 2,03 : 254 = 0,007992. Odtud CODE 55 a 80.
Jsi na správné cestě jak doplnit význam CODE, akorát jsi se seknul o dva řády. Takže jinak: 1 palec není 254 mm, ale jen 25,4 mm, tj. 2,54 cm, anebo 0,0254 m. Když se vynásobí tato míra (v metrech) s číslem CODE, vyjde výška kolejnice v milimetrech, tedy např. 0,0254 x 55 = 1,397 mm, resp. 0,0254 x 80 = 2,032 mm. To tedy znamená, že při výpočtu CODE je nutné vycházet z hodnoty palce převedené na metry (přesnější by bylo říci z tisíciny palce – viz další poznámka). Když se tedy změří kolejnice, která má 1,4 mm, tak platí 1,4 / 0,0254 = 55,11811 (zaokrouhleno 55), resp. 2,03 / 0,0254 = 79,92 (zaokrouhleno 80).
Ještě jednou a jinak:
Slovo CODE následované číslem představuje u modelové železnice výšku kolejnice v tisícinách palce, přičemž maximální (a smluvní) hodnotou je číslo 100, což je 2,54 mm.
Raději to vysvětlím polopaticky:
1 palec je 25,4 mm
Tisícina palce je 0,0254 mm
Hodnotě CODE 100 odpovídá 0,0254 x 100 = 2,54 mm
Hodnotě CODE 55 tedy odpovídá výška koleje 0,0254 x 55 = 1,397 (cca 1,4)
Hodnotě CODE 80 odpovídá výška koleje 0,0254 x 80 = 2,032 (cca 2,0)
Když se nad tím zamyslíš, tak 1,4 mm je 55 % z 2,54 mm a 2,03 je 80 % z 2,54.
A je to…
Snad už lze jenom dodat, že CODE jinak neznamená vůbec nic jiného, tedy např. tvar profilu kolejnic aj. Hezky to vysvětlují v katalogu PEHO.
(Ve smyslu této „studie“ jsem upravil i text v poznámce pod čarou)
Jo, seknul jsem se. (To je tak když člověk reaguje a zároveň kreslí ve větší velikosti 🙂 )
Jinak je to tak, jen ta % jsem nikde jinde neviděl popsané. Jen tu výšku kolejnice.
3.11.2011 at 08:36
Já jen upřesním, že závěrečný odstavec o řezání pražců už není o tom, že se musí, ale že to vypadá lépe. Tato úprava už tedy nevede k vyšší technické spolehlivosti, ale spíše vyšší estetické hodnotě 🙂
3.11.2011 at 10:53
Já bych jen doplnil k CODE. CODE je počítáno v palcích, jede palec = 254 mm, tudíž výška kolejnice 1,4 : 254 = 0,0055118. 2,03 : 254 = 0,007992. Odtud CODE 55 a 80.
3.11.2011 at 13:12
Jsi na správné cestě jak doplnit význam CODE, akorát jsi se seknul o dva řády. Takže jinak: 1 palec není 254 mm, ale jen 25,4 mm, tj. 2,54 cm, anebo 0,0254 m. Když se vynásobí tato míra (v metrech) s číslem CODE, vyjde výška kolejnice v milimetrech, tedy např. 0,0254 x 55 = 1,397 mm, resp. 0,0254 x 80 = 2,032 mm. To tedy znamená, že při výpočtu CODE je nutné vycházet z hodnoty palce převedené na metry (přesnější by bylo říci z tisíciny palce – viz další poznámka). Když se tedy změří kolejnice, která má 1,4 mm, tak platí 1,4 / 0,0254 = 55,11811 (zaokrouhleno 55), resp. 2,03 / 0,0254 = 79,92 (zaokrouhleno 80).
3.11.2011 at 14:00
Ještě jednou a jinak:
Slovo CODE následované číslem představuje u modelové železnice výšku kolejnice v tisícinách palce, přičemž maximální (a smluvní) hodnotou je číslo 100, což je 2,54 mm.
Raději to vysvětlím polopaticky:
1 palec je 25,4 mm
Tisícina palce je 0,0254 mm
Hodnotě CODE 100 odpovídá 0,0254 x 100 = 2,54 mm
Hodnotě CODE 55 tedy odpovídá výška koleje 0,0254 x 55 = 1,397 (cca 1,4)
Hodnotě CODE 80 odpovídá výška koleje 0,0254 x 80 = 2,032 (cca 2,0)
Když se nad tím zamyslíš, tak 1,4 mm je 55 % z 2,54 mm a 2,03 je 80 % z 2,54.
A je to…
Snad už lze jenom dodat, že CODE jinak neznamená vůbec nic jiného, tedy např. tvar profilu kolejnic aj. Hezky to vysvětlují v katalogu PEHO.
(Ve smyslu této „studie“ jsem upravil i text v poznámce pod čarou)
4.11.2011 at 12:01
Jo, seknul jsem se. (To je tak když člověk reaguje a zároveň kreslí ve větší velikosti 🙂 )
Jinak je to tak, jen ta % jsem nikde jinde neviděl popsané. Jen tu výšku kolejnice.