- Honzíkovy vláčky - http://www.honzikovyvlacky.cz -

Setkání v Blansku – úprava výhybky PECO

[1]Ještě že máme ty šikovné české ručičky, které umí – když je potřeba – dodělat to, co se nepovede zcela dokonale renomovaným výrobcům. Třeba takové výhybky PECO. To jsem tedy koukal, jak se dají jednoduše vykuchat a poopravit tak, aby se na nich nezastavil žádný vlak. Této vskutku originální operaci sice předcházela na diskusním fóru N-scale Zababova (naštěstí neveřejné) vcelku zbytečná slovní přestřelka mezi zastánci a oponentem, přestože tahle operace je už letitá a ověřená. Leč počítají se jen vyhrané bitvy…

  Výhybky PECO jsou nepochybně dokonalé výrobky, a právě proto se staly tolik oblíbené mezi našimi modeláři, kteří na nich oceňují především jejich modelovost. To platí více o velikosti v CODE 55, jak v CODE 80. 1)
  Jde o to, že existuje vcelku reálná obava ze zkratu okolkem kol mezi jazykem a kolejnicí, s níž jazyk není právě ve styku. Právě o tom, zda-li to je pro provoz nebezpečné, se vedla ta vcelku zbytečná diskuse, protože navrch měly argumenty technické.
  Výhybka se upravuje přeříznutím dvou kolejnic tam, co je tzv. jazyk, a to před srdcovkou. Obě tyto „přeříznuté“ kolejnice se následně (pochopitelně zespodu) propojí vodičem s bočními kolejnicemi proto, aby byl zajištěn co nejlepší odběr proudu vozidlem (přes dvojkolí), především pak u dvou a třínápravových vozidel. Z tohoto důvodu se musí samostatně napájet srdcovka.
  Tu ale ve výhybce nelze napájet stabilně, kvůli polaritě, proto se její napájení ovládá přes (mikro)přepínač, který zajišťuje napájení srdcovky podle polarity definované postavením výhybky. Zdá se to složité, ale není tomu tak. Srdcovka se pak musí od ostatních kolejí odizolovat izolovanou (plastovou) spojkou, naopak vnější koleje se vodivě připojí k ostatním kolejím. Toto připojení srdcovky je obsaženo v „Doporučení“ Zababova (viz web), kde se navíc také doporučuje připojení srdcovky od přepínače přes žárovku 12 V/10 W. U digitálního provozu je to však podle mne nadbytečné, protože eventualitu poškození trakčního vozidla kvůli zkratu jistí sám digitální systém.
  Franta Krása, který už přeřízl bezpočet výhybek i leccos jiného se tak vžil do výkladu, že jeho destrukčnímu činění neušly ani po stole se povalující výhybky Richarda, který měl tím pádem velkou radost, že je nemusí ničit sám. Zatímco Franta šel na přeříznutí kolejí s diamantovým kotoučkem v mikrovrtačce Proxxon, Radek totéž pižlal žiletkovou pilkou. Výsledný efekt se mi líbil víc.
  Ještě je ovšem nutné zmínit, že přeříznutí kolejnic není konečná. Pak se ještě musí odřezat přebytečné pražce, vyštípnout pružinka – a když se to všechno nepovede, modelář musí znovu navštívit prodejce výhybek… Ale to se šikovným klukům ze Zababova nestává často. Shodou okolností u té výhybky Richarda se její dokonalé zničení povedlo, ale bylo to v rámci výzkumu a to se tak nebere…
  Podrobnější stať o úpravě výhybky PECO přineseme později.

_________________________________________________

1) Mimochodem, dovoluji si odbočit poznámkou, ve které bych rád připomenul, co to je ono „code“. Např. CODE 55 je 55 % z hodnoty CODE 100 (ve skutečnosti 1,4 mm), přičemž jednotka CODE je tisícinou palce (0,0254 mm), hodnota CODE 100 je tedy 2,54 mm. CODE 80 je pak 80 % z 2,54 mm, tj. 2,03 mm atd. Z čehož plyne ono známé a v tomto článku podstatné, že kolejnice v CODE 55 jsou nižší než ty v CODE 80. A to pochopitelně platí u všech měřítek. Ale zpátky k úpravě výhybky.

Foto hlav

5 Comments (Open | Close)

5 Comments To "Setkání v Blansku – úprava výhybky PECO"

#1 Comment By Dan Buchtela On 3.11.2011 @ 08:36

Já jen upřesním, že závěrečný odstavec o řezání pražců už není o tom, že se musí, ale že to vypadá lépe. Tato úprava už tedy nevede k vyšší technické spolehlivosti, ale spíše vyšší estetické hodnotě 🙂

#2 Comment By Franta Krása On 3.11.2011 @ 10:53

Já bych jen doplnil k CODE. CODE je počítáno v palcích, jede palec = 254 mm, tudíž výška kolejnice 1,4 : 254 = 0,0055118. 2,03 : 254 = 0,007992. Odtud CODE 55 a 80.

#3 Comment By hlav On 3.11.2011 @ 13:12

Jsi na správné cestě jak doplnit význam CODE, akorát jsi se seknul o dva řády. Takže jinak: 1 palec není 254 mm, ale jen 25,4 mm, tj. 2,54 cm, anebo 0,0254 m. Když se vynásobí tato míra (v metrech) s číslem CODE, vyjde výška kolejnice v milimetrech, tedy např. 0,0254 x 55 = 1,397 mm, resp. 0,0254 x 80 = 2,032 mm. To tedy znamená, že při výpočtu CODE je nutné vycházet z hodnoty palce převedené na metry (přesnější by bylo říci z tisíciny palce – viz další poznámka). Když se tedy změří kolejnice, která má 1,4 mm, tak platí 1,4 / 0,0254 = 55,11811 (zaokrouhleno 55), resp. 2,03 / 0,0254 = 79,92 (zaokrouhleno 80).

#4 Comment By hlav On 3.11.2011 @ 14:00

Ještě jednou a jinak:
Slovo CODE následované číslem představuje u modelové železnice výšku kolejnice v tisícinách palce, přičemž maximální (a smluvní) hodnotou je číslo 100, což je 2,54 mm.
Raději to vysvětlím polopaticky:
1 palec je 25,4 mm
Tisícina palce je 0,0254 mm
Hodnotě CODE 100 odpovídá 0,0254 x 100 = 2,54 mm
Hodnotě CODE 55 tedy odpovídá výška koleje 0,0254 x 55 = 1,397 (cca 1,4)
Hodnotě CODE 80 odpovídá výška koleje 0,0254 x 80 = 2,032 (cca 2,0)
Když se nad tím zamyslíš, tak 1,4 mm je 55 % z 2,54 mm a 2,03 je 80 % z 2,54.
A je to…
Snad už lze jenom dodat, že CODE jinak neznamená vůbec nic jiného, tedy např. tvar profilu kolejnic aj. Hezky to vysvětlují v katalogu PEHO.
(Ve smyslu této „studie“ jsem upravil i text v poznámce pod čarou)

#5 Comment By Franta Krása On 4.11.2011 @ 12:01

Jo, seknul jsem se. (To je tak když člověk reaguje a zároveň kreslí ve větší velikosti 🙂 )
Jinak je to tak, jen ta % jsem nikde jinde neviděl popsané. Jen tu výšku kolejnice.