Motorek pro stěrače k lokomotivám velikosti H0…

Ačkoliv fandů nejmenšího komerčního modelového železničního měřítka T-gauge je určitě méně jak šafránu, nástup této techniky na trh je impozantní. Nabídka samotných modelů lokomotiv a vagonů, kolejí, domečků, stromečků a dalšího příslušenství se stále rozrůstá a postupně dohání nabídky ostatních modelových velikostí. Modelovat v měřítku 1:450 ale asi moc nepůjde. Nicméně, T-gauge de facto představuje realizaci velmi pokročilých technologií. Zamýšlím se tedy nad faktem, že něco z toho půjde využít i v jiných souvislostech. To co uvádím v titulku je samozřejmě nadsázka a pokus o vtip…

  Ne, zatím opravdu nepřemýšlím o tom, že vyměním svoje N-ka za T-gauge – blíže viz ZDE. Současně ale dodávám, že se nestačím divit, co umí „kluci“ v Hong-Kongu, a taky že už mají své pevné prodejní základny i v Evropě.
  Co je podle mne obdivuhodné je fakt, že k T-gauge jsou běžně k dispozici i základní náhradní díly. Zkuste si sehnat náhradní motorek k lokomotivě velikosti N u některého našeho prodejce? Vím o čem mluvím, protože tento pokus mám za sebou. Když budete umět hledat na internetu, najdete konkrétní typ po několik večerech surfování možná v Německu (a pak budete čekat dlouhé týdny, než ho donese pošťák, protože ona firma ho skladem stejně nevede a musí ho objednat u výrobce).

  Usoudil jsem (po jisté zkušenosti s problémy a mlžením zdrojů okolo maličkých motorků pro pohon těch nejmenších modelů v měřítku N), že nejjednodušší bude vydat se cestou hledání tam, kde jsou současné hranice miniaturizace (stále hovořím o modelové železnici). Tedy v oblasti nejnovější a současně nejmenší technologie označené T-gauge. Vláčky v měřítku 1:450 přece musí mít k pohonu něco hodně maličkého? A když takový motorek s převodovkou dokáže rozhýbat mašinku i s vagony, proč by takový „stroj“ nerozhýbal třeba drezínu Tatra nebo MUV?
  Kupodivu, nalezení prodejce a nákup maličkého motorku, převodovky a dokonce i celého pojezdu lokomotivy pro T-gauge proběhlo naprosto bezproblémově. Dnes jsem dostal poštou po několik dnech od objednání obálku velkosti A6 a v ní za přiměřenou cenu objednané součástky. Dlužno dodat, že na faktuře byla přilepena lupa ve tvaru platební karty, což jsem nepovažoval za hloupý vtip, ale za nutnou realitu.

  Motorek má průměr 4,08 mm a délku 9,1 mm, i s osičkou, na které je nasazený pastorek s 10 zuby, je dlouhý 11,7 mm. Jelikož nemám jak to změřit, odhaduji, že zuby mají modul velikosti 1, možná méně. V zadní části motorku z boku je plastový nálitek s kontakty. Motorek je napájen 4,5 V.
  Převodovka se třemi předlohami má rozměry d=16, š=5,5 a v=7,25 mm, přičemž největší součástkou je poslední převodové kolo. Převodovku tvoří pouze čtyři součástky – rám a tři ozubená kola. Podle všeho jsou všechny součástky vyrobené z delrinu či jiné podobné plastické hmoty, i osičky jsou z tohoto materiálu. Na převodovce nejsou patrná žádná speciální ložiska. To sice může být na úkor životnosti, ale při hmotnostech, které tyto vláčky představují, to asi nebude kritický problém. Ostatně, ceny těchto modelů jsou nižší než u železničních modelů dalších měřítek., takže se možná počítá s častější obměnou „vozového parku“.
  Součástí balení byl i tvarově značně složitý rám podvozku z černě plastické hmoty a skica pro sestavení (vložení) motorku s převodovkou. Délka této součástky je 43, šířka 5,35 a výška v nejvyšším místě 7,2 mm. Upevnění motorku i převodovky se obejde bez šroubků či nýtů, vše do sebe přesně zapadá (samosvornost).

  Popsaný komplet stál v přepočtu přibližně 600 Kč, přičemž cena za poštovné a DPH představuje 45 % z této částky(!) Vím, že stejně veliké motorky na 1,5 nebo 3 V lze sehnat za 3/4 dolaru u čínských obchodníků, když se jich objedná 1000 a více a jsou dokonce i s excentrickým závažím. Ano, jsou to motorky do mobilů. Jenže, jak řekl jeden moudrý a zkušený elektro-konstruktér. Tyhle maličkosti mají za úkol zatočit se a zatřepat s mobilem 10krát za den po dobu pár vteřin. Na rozdíl od toho byl asi motorek pro T-gauge testován na delší životnost, a proto se mi jeví jako provozně spolehlivější, byť dražší.
  Další informace o této jistě užitečné součástce jsou patrné z přiložených obrázků.

Foto hlav

 Poznámka: Fajnšmekry prosím níže v diskusi o vaše event. opravy či doplnění textu podle znalostí, dovedností a zkušeností. Děkuju.

 

 

Rubrika: MODELY, Náhradní díly, TECHNIKA, Velikost T (1:450), ZPRÁVY

komentářů 5

  1. Luděk napsal:

    Ahoj Honzíku,
    nechci ti brát nadšení ale na delrin ve výlisku týhle kategorie spíš zapomeň. Bude to asi silon nebo polypropylén či něco takovýho. Delrin jde totiž extrémně špatně lisovat a proto se používá jen v krajních případech, kde je jeho aplikace nezbytná. Tady si myslím že nemá výrobce důvod k jeho použití…. Celkem by mně zajímal převodový poměr jaký ta převodovka má a kolik motor točí? Máš pořádnou lupu?

  2. hlav napsal:

    Ty mi dáváš! Otáčky motorku nespočítám, to nějak nestíhám :-). A počítat se se zoubky na kolečkách? Nestačil by hrubý odhad, třeba jako „málo“ a „hodně“? Nestačil… To jsem si myslel. Tak já jdu počítat. Zítra ahoj…

  3. vmucha napsal:

    Hledal jsem ten motůrek ve vašem N-šopíku a ještě tam není 🙁

  4. hlav napsal:

    Zatím jsem ani nepočítal s tím, že budu N-šopík rozšiřovat o nabídku motorků, nota bene k T-gauge. Na motorky jsou zaměření jiní prodejci. Zatím jste první, kdo projevil zájem. Uvidíme časem. Ale není nic jednoduššího než si ho objednat v cizině a zaplatit nehorázné poplatky za poštovné a DPH. Bohužel…

  5. Jiří Tichánek napsal:

    Hm, tak tyhle motůrky se dají sehnat celkem jednoduše. Jsou totiž v autíčkách na autodráhu, kterou prodávají Číňani na tržištích za cca 250 Kč. Jsou tam 2x Ferrari nebo co to je zač. Mimo jiné jsem tyto autíčka docela lehce získal ve sběrném dvoře, kde jich bylo asi 15, no a potom jsem jenom rozebíral a nadával, že mi kocour kradl šroubky :o)). Auta obsahují i „elektroniku“, která se dá použít, žárovičky atd. Držím se zásady, že modelařina je o tom, co si mohu udělat a ne koupit to použiju.

Vložit komentář

Text komentáře: