- Honzíkovy vláčky - http://www.honzikovyvlacky.cz -

Nákladní dresina Tatra se širokou budkou

[1]Tentokrát se nemám čím chlubit, ale přesto popíšu, jak jsem z leptu od dk-model postavil nákladní dresinu Tatra se širokou budkou. Přiznávám, že to byl můj první spájený lept. Metodu, kterou jsem použil (tedy, že jsem si vybral pro první pokus velmi obtížnou stavbu miniaturního modelu z leptu) nedoporučuji následovat. Není pravda, že čím menší, tím jednodušší. Opačně. A vůbec: sestavovat lepty v měřítku N je obtížnější než v jiných měřítkách.

  Výběr trpasličího leptu ale nebylo všechno, co jsem přepísknul. Vedle toho jsem se navíc bláhově domníval, že nebude problém dresinu rozpohybovat. Rozumně uvažující kolegové mne vrátili nohama na zem, pro ostatní jsem byl blázen. Po mnoha diskusích a shánění součástek jsem nakonec dospěl k závěru, že rozpohybovat tohoto trpaslíka mezi železničními vozidly nejde bez velmi významných nákladů za miniaturní motor a převody, které si sice může dovolit NASA, ale těžko český důchodce. Pravda, znám jednoho podstatně zdatnějšího  modeláře, který nedávno prohlásil totéž co já a je možné, že nás překvapí. Moje dresina je určená jako dekorace do kopřiv někde vzadu za remízou. Čímž vyhlašuji tématický úkol na vypěstování bujných kopřiv ve velikosti 1 : 160 :-).
  Lepty nákladní dresiny Tatra od dk-model jsou vlastně dva, s velkou a malou budkou (podobně i v měřítcích TT a H0). Koupil jsem si oba lepty, začal jsem stavbou varianty s větší budkou. Tu s menší budkou na čas založím, až se naučím pořádně pájet. Součástí leptu je samotné vozidlo, přívěsný vozík a sada koleček pro zhotovení pojezdových kol. Jediným nedostatkem balení leptu je, že chybí kulatina průměru 1 mm na osu dvojkolí.
  Po vyštípání a roztřídění dílů jsem při sestavování postupoval podle návodu, který je přiměřeně dostatečný z hlediska předvedení, co k čemu patří, nikoliv z hlediska pracovního postupu. Chybí rovněž názvosloví dílů. V té době jsem ještě nevěděl, že ohnutou část leptu je nutné v ohybu propájet, aby se lept zpevnil. Tím se mi velmi brzy podařilo ulomit některé vzpěry dvojkolí.
  To mne přivedlo k přemýšlení o jiném pojezdu. Po zavrhnutí výroby kol z leptu a po dlouhém a marném shánění dvojkolí co nejmenšího průměru (firma Šátek; ALSracing jsem v té době ještě neznal) jsem nakonec koupil plastová dvojkolí velikosti „Z“ (Litomyský), jejich osy jsem rozpůlil a tenkou trubičkou nastavil rozchod na 9 mm.
  U dvojkolí pro vozidlo jsem upiloval trny (zapadající do ložisek) a dvojkolí jsem osadil do speciálně zhotovených rámů náprav tvaru U, do kterých jsem vyvrtal otvor podle průměru osy dvojkolí. Rámy jsem připájel zespodu ke karoserii. Jelikož nákolky dvojkolí „Z“ mají průměr větší jak 3 mm, musel jsem v rámech přesně odměřit otvory pro osu dvojkolí, aby se kolečka mohla otáčet a nedřela zespodu o karoserii.   
  U přívěsného vozíku jsem zhotovil dvojkolí podobným způsobem s tím, že trny na dvojkolí zůstaly, zapadají do otvorů imitujících ložiskové lůžko. Ovšem, s ohledem na průměr okolku jsem musel zespodu probrousit plošinu, aby se kola otáčela. Naštěstí tyto otvory zakryla korba.
  Po sestavení (spájení) drezíny a vozíku jsem se snažil připevnit detaily jako bedny na nářadí a nádrž přilepením vteřiňákem. Byl to porod. Jakž takž se mi to povedlo až s gelovým lepidlem. Kliky a všelijaké tyčky jsem nepřipevňoval. Nejmenším připájeným dílem je přední tažné oko.
  Po přebroušení pájených míst jemným pilníkem na nehty a gumovým kotoučkem v ruční brusce jsem pořídil nástřik surfacerem, který srovnal některé nepřesnosti karoserie. Následoval nástřik černou a žlutou barvou (rozhodně ne podle metodiky Mistrů barevných nástřiků). Zadní světla jsem naznačil červenou barvou. Bezpečnostními černými pruhy na hraně karoserie vpředu, pořízenými štětečkem, jsem celé barvení zkazil. Měl jsem použít přiložené obtisky.
  Nakonec jsem dresinu „zasklil“ pomocí CleanFixu, přestříknul ji matným lakem a udělal si na ni futrálek z krabičky na šperky. Pár lidem jsem ji ukázal, ale příliš nezaujala, protože není dobře udělaná. Co se dá dělat. Jak už jsem uvedl, půjde do kopřiv.

[2]

Obr. 1 – Lept od dk-model

[3]

[4]

[5] [6]

Obr. 2 – 5 – Model nákladní dresiny TATRA v měřítku N