- Honzíkovy vláčky - http://www.honzikovyvlacky.cz -

O svatbě, nedostavěné dálnici a velkém projektu žďárských modelářů

Tentokrát jsme s vnoučkem o víkendu nevypravovali vlaky, protože jsme byli na svatbě neteře v Hradci Králové. Sice i tam mají železnici a nádraží, ale utíkat ze svatební oslavy koukat se na vlaky mi nepřipadalo rozumné.
  Vždycky když jedu do Hradce, tak se za volantem dost nahlas a sprostě podivuju, jak tam ještě po letech nemají kvůli jedné kverulantce, vydávající se statkářku, dálnici. Absurdita celého mediálně vděčného příběhu, na jehož konci jsou desetitisíce naštvaných, vydíraných a bezmocných občanů okolí východočeské metropole a bezpočet motoristů, jen odráží neschopnost státu udělat si ve svých věcech pořádek. Jenomže tam, kde je právní systém deformovaný špinavými penězi, tam je to prostě zlé. K tomu ještě pár velkohubých tupců s křivým úsměvem a nesmíme se divit, že jsme pro posměch jiným…
  Přesto jsem na té svatbě jeden modelářský drb zaregistroval od švagra ze Žďáru nad Sázavou. Radek Wimmer, na jehož kolejiště odkazuju ZDE [1], se nejspíš upsal čertu. V budově místního Kulturního domu chce vytvořit model železnice znázorňující dominanty Vysočiny; třeba žďárskou Zelenou Horu, hrad Pernštejn či novoměstský lyžařský areál SKI. Bývalé okresní město Žďár sice není spojeno přímou železniční trasou s krajským sídlem Jihlavou (ostatně, nevede tam ani pořádná silnice), ale pěkných pár desítek kilometrů kolejí v tomto členitém kraji vede. Právě charakter Vysočiny donutil železniční stavitele vytvořit na zdejších tratích zajímavé železniční objekty, jako třeba mosty a viadukty na dvoukolejce směrem na Tišnov. Radek a jeho kamarádi zřejmě nechtějí konkurovat Království železnic, ale přesto vybudovat kolejiště na ploše 12 x 8 metrů jim dá pěkně zabrat. Jen stavba žďárské ocelárny ŽĎAS nebude žádná legrace. Kolejiště bude vytvořeno v měřítku 1:87, bude digitální a zvláštností má být i trenažér pro řízení lokomotiv.
Tvorbu modelu kolejiště bude možné sledovat na webové stránce tvůrce [1].