„Patina“ kolejí v reálu

Není nad to se na některé věci podívat z nadhledu. Nehledejte prosím tentokrát v této jednoduché větě žádný jinotaj. Prostě mne jen napadlo vyfotit koleje i se štěrkovým podložím shora (z mostu) ve snaze poučit se, jak je správně patinovat v modelovém měřítku.

 

  Na snímku je názorně vidět, kde se nachází zabarvení kolejiště od rzi a v jakém rozsahu od obou kolejnic. Dokonce se dá vcelku věrohodně odhadnou i odstín rzi.  Rozhodně se barevné zbarvení od rzi nerozkládá v celém kolejišti, jak je občas někdy vidět na modelech.
  Také lze vidět, že štěrk pod kolejemi není ani zdaleka jednobarevný (jak nám ho nabízí většina prodejců), a že ve směru vně od kolejnic je čistší než mezi nimi, což je nepochybně způsobeno odkapávající špínou všeho druhu z vlaků. Stejný tmavší proužek zabarvení je patrný po vnějších stranách obou kolejnic, kousek za pražci. Nejspíš i tam jsou stopy od mazadel z ložisek a jiných produktů odkapávajících z vlaků.
  Od tohoto pruhu až po okraj štěrkového lože je štěrk čistý. Dobře je taky vidět, že tráva prorůstá do štěrkového lože velmi nepravidelně, tzn., že při stavbě kolejiště nejsou správné rovné linie takových styků.
  A ještě jednu věc lze odpozorovat – přesné zasypání štěrku mezi pražci pouze do jejich výšky. Pokud se v modelovém kolejišti nasype mezi koleje moc štěrku a nezatupuje se (např. štětcem) mezi pražce – podobně jako je vidět na reálném snímku -, po fixaci naředěným disperzním lepidlem se může stát, že vagonky budou po kolejích poskakovat, jak okolky jejich kol budou narážet na štěrková zrníčka.

Námět Z. K. Text a foto hlav, 20. 6. 2010

 

Rubrika: Kolejiště, STAVBY

Vložit komentář

Text komentáře: