- Honzíkovy vláčky - http://www.honzikovyvlacky.cz -

Zpojízdnění atrapy lokomotivy řady BB 8105

Už jsem psal o tom, že jsem si od Josefa Richtera – www.vlacky.biz [1] – koupil za pár korun atrapu modelu starší francouzské elektrické lokomotivy řády BB 8105 – (viz rubrika MY, 21. 3. 2010 [2]). Samozřejmě, že po vyzkoušení jízdních vlastností na kolejích jsem usoudil, že tahle atrapa je určená do vitrínky (kterou nemám), nebo by maximálně mohla stát na opuštěné koleji kilometr za depem, ale to by se mým kamarádům z Francie určitě nelíbilo. Nemluvě o tom, že vlastně žádné kolejiště stále nemám..

  Z diskuse se Zdeňkem Krušinským z Č. Budějovic, který je schopný zpojízdnit i staré hrábě, vyplynulo, že je potřeba upravit podvozky a lokomotivu je pak možné používat jako „tažený“ či „tlačený“ model. 
  Jal jsem se tedy atrapu rozebírat. Varuji každého, kdo by mne chtěl napodobit a použil „chemickou metodu“! Jindy vhodný debondér, jenž slouží k rozpouštění vteřinového lepidla, mi za pár vteřin málem rozpustil celý jeden podvozek. Neutralizace pod tekoucí vodou přišla v poslední chvíli. Chemikálií poškozené detaily podvozku se mi podařilo restaurovat jen částečně…
  Faktem ale je, že Číňani použili k sestavení (a slepení) zmíněné atrapy natolik pevné spojení, že se mi ho nepodařilo překonat bez zjevného násilí a svým způsobem bez poškození některých dílů (ne ovšem tak fatálního, jako při použití debondéru). Na doporučení dalšího kamaráda, Mirka Roubíčka rovněž z Budějek, je nejlepší cestou, jak se dostat dovnitř atrapy  či podvozků postupně odvrtat zakončení plastových čepů. Pak se ale musí čepy nahradit něčím jiným (šroubkem, plastovou nebo kovovou tyčinkou či trubičkou, kapkou dvousložkové pryskyřice apod.).
  Po rozebrání podvozků (jdou pohodlně sundat z otočných čepů vystupujících z karoserie, na nichž se i natáčí) na mne vypadla dvojkolí, která rozhodně nejsou určená pro jízdu. Jsou z plastu a pěkně šišatá. A tak jsem u pana Žitného (DETAIL)  zakoupil dvojkolí na TT o průměru kol 8 mm, jež mají průměr osy 1,5 mm. Osy jsem zkrátil na N-kovou šířku, tj. konkrétně na 14,1 mm (měřeno od hrotu k hrotu). Předesílám, že nemám hodinářský soustruh (za který bych dal cihlu zlata :-), mít ji), a tak jsem upnul do svěráčku vrtací brusku PROXXON, do sklíčidla pak jeden z mnoha svých brousících nástrojů, jedním ze stahováků od fy Frehmann jsem jedno z koleček stáhnul po ose do středu, osičku jsem lupenkovou pilkou zkrátil na cca 15 mm a zbytek jsem obrousil (v rukách; jako když se brousí vrtáky) na oněch cca 14 mm, ale tak, aby na zkracované straně vznikl hrot podobný tomu na straně protější. No, jako na soustruhu to samozřejmě nebylo, ale asi se to povedlo, protože podvozky jezdí jak vítr. Dlužno ovšem dodat, že do bočnic podvozků jsem zevnitř zavrtal mosazná pouzdra Peho, do který zapadnou hroty osiček dvojkolí. S pomocí mosazných pouzder Peho jsem už rozpohyboval mnoho vagonů, které odmítaly pořádně jezdit. Nedám dopustit na pouzdra Peho!
  Příště ale nejspíš obětuji dvojkolí v měřítku N, stáhnu z osiček kolečka a „přeosím“ na ně ta osmi milimetrová kolečka z dvojkolí TT. Anebo si nechám kolečka vyrobit na míru a vykašlu se na hroty, protože jak mi ukázal Zdeněk Krušinský, jeho modely atrap (Sergeje), mající naopak dvojkolí s ubroušeným hroty, jezdí taky dobře i bez ložisek. Osička dvojkolí „běhá“ v původním vybrání podvozku, minimální boční posun dvojkolí je vymezen konstrukcí podvozku.
  Na atrapě BB 8100 se mi ještě nelíbil původní pantograf, který je z plastu a nefunkční. Náhodou jsem na jednom bazaru narazil na nabídku pantografů z nějaké (snad rakouské) elektrické lokomotivy, a tak „přistály“ na střeše upravované atrapy. Docela se tam vyjímají (byť odborníci budou šílet)!
  Jak jsem postupoval a jak upravený model atrapy vypadá po úpravě ukazují snímky níže. Teď mne čeká upravit atrapu Sergeje získaného ze stejného zdroje. Ten na štěstí nemá pantografy 🙂 .

   [3]

Obr. 1 – Atrapa francouzské lokomotivy BB 8105

[4]

Obr. 2 – Atrapa po úpravě podvozků a instalování nových pantografů

[5]

Obr. 3 – Výměna dvojkolí v podvozcích a instalace nových spřáhel (po testech byly následně plastové čepy, na kterých se otáčí podovzky, odstraněny a vyměněny za hliníkové trubičky průměru 3,2 mm zapuštěně a epoxydovým lepidlem zalepené do čepů v karoserii; otvor v podvozku pro čep byl přizpůsobem průměru trubičky a podvozky byly nasunuty na trubičky); na tomto snímku je vidět poškození (poleptání) levého podvozku – POZOR na debondér!

[6] 

Obr. 4 – Původní pantograf byl odstraněn a vyměněn za funkční

[7]

Obr. 5 – Konečná podoba lokomotivy BB 8105; jízdní vlastnosti jsou obstojné

 

Projekce 3D

[8]

(verze pro QuickTime)

[9]

(verze pro Media Playr)

Hlav, 10. 5. 2010