- Honzíkovy vláčky - http://www.honzikovyvlacky.cz -

Kdo maže, ten jede

Není olej jako olej. Naopak, jen EU se domnívá, že RUM není TUZEMÁK (mně je to jedno, protože stejně piju slivovicu!). Mohlo by se zdát, že není kritické, čím se mají namazat hýbající se mechanické součástky modelových lokomotiv; hlavně když to bude něco fajnového. Tento pragmatický přístup ale neobstojí v očích zkušených praktiků. Všechno chce své. Železniční modely jsou strojky hodně podobné strojkům hodinovým, takže jestliže se má hledat vhodný olej, tak nejlépe v hodinářských dílnách nebo prodejnách.

Jenže, jistý problém je v tom, že se u nás nějak hodináři vytratili, stejně jako jejich dílny. Na každém kroku, v každém marketu, jsou sice butiky plné hodinek všelijakých světových značek; každý druhý den dostávám spam nabízející mi zaručené kopie super-hodinek, ale opravdovská hodinářská dílna u nás na Břevnově už několik let neexistuje. Kde je nejbližší, nevím. Takže rada, abych se na vhodný olej poptal v nejbližším hodinářství, je lichá :-).
Ještě, že máme ten internet. Pro mne jediným známým e-obchodem s hodinářským náčiním, odkud jsem už nakoupil pár pěkných kousků pro svoji dílnu, je PAREXO Pardubice [1]. Ostatně, kdo umí hledat, dostane se odtud i na weby a nabídky špičkových hodinářských firem ve Švýcarsku. V příštím životě chci být hodinář. Co Ti kluci mají za fantastická udělátka, to jim závidím.
Z několika směrů jsem slyšel doporučení, abych se orientoval na oleje Uhrenol, resp. KOCH. Jaký je mezi nim rozdíl (jestli vůbec) netuším, nemám je vyzkoušené. V tomto příspěvku dávám pouze doporučení, kde „fajnové“ oleje pro mašinky hledat.
Nabídka olejů, vazelín a souvisejících prostředků z nabídky firmy PAREXO je v následující tabulce. Za povšimnutí stojí vysoké ceny některých výrobků (na rozdíl od doporučované značky Uhrenol z býv. NDR). Vtipnou poznámku mi k této doporučované značce oleje poslal přítel a poradce Martin Pinta: „Koukám, že ten Uhrenol je naopak nejlevnější. Taky to asi tedy bude sajrajt. My jsme ho používali v početce. Ono taky asi tenkrát nic lepšího nebylo…“. Asi nebylo, ale jestli se žádný počítací stroj nezadřel, tak to s tím olejíčkem soudruzi v NDR zvládli lépe, jak s těmi plastovými lžičkami na kávu… 🙂 (viz Pelíšky).

Tabulka (část) z nabídky firmy PAREXO

205130 Olej KOCH č.1 5ml kam.ložiska 253,00
2051301 Olej 1 NDR 10 ml UHRENOL XU100 32,00
2051302 Olej 702 2ml hodinky i QUARTZ 45,00
205131 Olej KOCH č.2 5ml kam.palety 253,00
205132 Olej KOCH č.3 5ml ocel-mosaz 253,00
2051321 Olej 3 NDR 20 ml UHRENOL XU120 32,00
2051322 Olej 701 15ml hodiny i QUARTZ 45,00
205133 Olej KOCH č.4 20ml pendlovky 121,00
205135 Olej KOCH č.4 100ml pendlovky 575,00
205138 Olej KOCH č.5 100ml hodiny 509,00
205150 Olej KOCH věžní hod. 50 ml 300,00
205158 Olej Synta-Frigo-Lube 9030 5ml 946,00
205160 Vazelina KOCH hodinář. 20ccm 250,00
205161 Olej Synt-A-Lube 9010 5ml 946,00
205163 Olej Synt-A-Lube 9015 5ml 946,00
205164 Olej Synta-Visco-Lube 9020 5ml 946,00
205176 Olej QUARTZ 9000 2ml 500,00
205180 Moebius zlatý olej 8000 1 ml 115,00
205240 Olejnička UH 3 důlky s víkem 90,00
205270 Mazáček jednotivě 39,00
205275 Automat.mazáček 1A pro KIF 1449,00
205276 Automat.mazáček 5A ložiska kov 1449,00
205277 Jehla automat.mazáčku BERGEON 385,00
205279 Mazáček-pero červený vel. díra 200,00
205280 Mazáček-pero zelený malá díra 200,00
205320 Mazáček hodin dlouhý 86,00
Poznámka: bez záruky, že je mají na skladě.

Naopak jsem byl modelářskými odborníky varován před oleji do šicích strojů. Nevím sice proč oleje vhodné do Singrovek nejsou vhodné pro železniční modely, ale akceptuji to. Chemickým rozborem se zdržovat nebudu.

Naštěstí, když člověk zabrousí na (některé) modelářské weby, i tam najde – sice ne kdoví jak rozsáhlou – nabídku olejů a vazelín. Lepší něco, jak nic.

Například e-obchod Mašinky.cz z Kladna [2] nabízí olej na modelové převody od firmy Agama (AG0002), který stojí jen 30,- Kč. Mají i vazelínu do modelových převodu od firmy Tilling (Tl08973) za 69,- Kč. Až na výjimku (Uhrenol), ve srovnání s oleji hodinářskými (viz výše) to jsou ceny přiměřené.

Asi to budou taky sajrajty :-). Ale to je jen slabá replika na poznámku kamaráda…

Hlav, 31. 1. 2010

 

2 Comments (Open | Close)

2 Comments To "Kdo maže, ten jede"

#1 Comment By Ing. Jiří Gruber On 2.4.2011 @ 08:13

Dobrý den, se zájmem jsem si přečetl Váš příspěvek. Mohu potvrdit, že s kvalitou olejů značky UHRENÖIL (býv. NDR) to není (či nebylo) zas až tak špatné. Jsem již v důchodu, ale dřív jsem pracoval v jemnomechanické dílně jedné velké ocelářské firmy. Všechny přístroje jsme ošetřovali oleji této značky a nikdy nevznikly problémy z titulu namázání nevhodným olejem. A to byly přístroje umístěny většinou ve velmi nevhodném prostředí. Nevím jak je tomu dnes, ale této značce bych věřil. Odborníci se nezabývají politickými hrátkami, a myslím si, že Němci byli vždy na mechaniku skvělí. A to za jakékoliv doby.
Hodně štěstí v modelaření, Jiří G.

#2 Comment By hlav On 2.4.2011 @ 22:28

Děkuji pane inženýre za Vaši vynikající recenzi. Německé modelářské firmy k nám dnes dodávají několik druhů „modelářských olejů“, ale amatér nemá šanci zjistit, kdo je jejich výrobcem, jiným slovy, jaká je jejich skutečná kvalita. Ostatně, to platí o veškerém zboží, které jakoby pochází z EU, ale ve skutečnosti pochází kdoví odkud. Prznění věhlasných značek, podle kterých jsme dříve poznali zda-li se jedná o kvalitu nebo „šunt“, pokračuje v nebývalém tempu. A dokonce i vlastníci těchto značek klopí uši, protože kdyby to nedělali, tak je rovnou převálcují Asiati. Chudák zákazník a spotřebitel. Pokud jde o zmíněné oleje zn. Uhrenöil, vsadil jsem na dodávku od velkoobchodníka s díly pro hodináře, kde mi jaksi samo sebou vychází, že hodinky snad ani nemohou běhat, kdyby byly namazané třeba spáleným fritovacím olejem (že na ten sajrajt jezdí diesely Mercedes-Benz je otázka jiná). A možná, že pro všechny hodináře v Evropě stačí jediný zapomenutý barel, který někdo zachránil pro budoucnost. Těch pár kapek oleje, co takový hodinář nebo modelář spotřebuje za život, asi opravdu není v součtu o hektolitrech. Kdyby tomu tak bylo, tak už se určitě v Česku našel nějaký tunelář, který by na tom narejžoval jmění, jako ti lupiči s LTO, podporovaní otci-privatizátory a synky-vládními rozkradači.